Krekel is galant in ruil voor seks

Mannelijke krekels beschermen hun partner goed, zelfs als dat hun eigen leven in gevaar brengt. Maar dat heeft een reden…

Wetenschappers bestudeerden de veldkrekel Gryllus campestris. Deze dieren brengen een deel van hun leven door in hun holletjes. Maar af en toe begeven ze zich ook naar buiten.

Wanneer stelletjes een kijkje buiten nemen, is dat een risico: vogels kunnen ze zomaar zien en verorberen. Het mannetje laat het vrouwtje daarom dicht bij het hol blijven en gaat zelf wat verder van het hol vandaan zitten. Als er gevaar dreigt, kan het vrouwtje zichzelf in ieder geval snel redden. Het mannetje daarentegen is wel een heel gemakkelijke prooi.

Het is een nobele afweging die de mannelijke krekel hier maakt. Tenminste: dat lijkt zo. Want zijn bedoelingen zijn eigenlijk helemaal niet zo nobel, zo schrijven onderzoekers in het blad Current Biology. Mannetjes die op deze manier bij hun vrouwtje in de buurt blijven en roofdieren van haar vandaan houden, blijken namelijk ook veel vaker seks te hebben. Hun heldhaftigheid brengt dus blijkbaar niet alleen maar risico’s met zich mee.

"Crickets Risk Their Lives for Mates" - Sciencemag.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Roberto Zanon (via Wikimedia Commons).