Kort door een ‘tekort’ aan genen?

Sommigen zijn 2 meter. Anderen halen net de 1.60. Het is oneerlijk. Maar hoe komt het? Onderzoek werpt nieuw licht op de kwestie.

Hoe groot mensen worden, is erfelijk bepaald. Voor een deel weten onderzoekers dus waardoor onze lengte wordt bepaald. Maar die wetenschap verklaart de hoogteverschillen tussen mensen nog maar voor zo’n tien procent.

CNV
Onderzoekers realiseerden zich dan ook dat ze verder zouden moeten zoeken, wilden ze dit raadsel oplossen. Ze besloten zich te richten op CNV. CNV staat voor Copynumbervariaties. Er is sprake van CNV als er stukjes van het genoom ontbreken of stukjes van het genoom teveel zijn.

…een kleine aanpassing van een gen genoeg is om muizen (en mogelijk ook mensen) supersterk te maken?

De onderzoekers bestudeerden het genetische materiaal van tal van kinderen. Ze ontdekten dat kinderen die relatief klein waren over het algemeen meer stukjes DNA misten. Een tweede onderzoek onder een grotere groep proefpersonen onderschreef die resultaten. Het onderzoek wijst erop dat mensen langer worden naarmate ze minder stukjes genetisch materiaal missen.

Het volledige onderzoek is terug te vinden in het blad American Journal of Human Genetics.

"Is short stature associated with a 'shortage' of genes?" - Eurekalert.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door aussiegall (cc via Flickr.com).