Koraal bevrijdt zichzelf uit het zand

Paddenstoelkoraal

Onderzoekers hebben op beeld vast kunnen leggen hoe een paddenstoelkoraal zichzelf uit het zand bevrijdt.

Sedimentatie, het aanslibben van zand waardoor koralen ‘levend’ worden begraven is een groot probleem voor de soort. Veel koraalsoorten bezitten de eigenschap om dit fenomeen tegen te gaan, maar weinigen zijn in staat om zich te bevrijden nadat ze compleet begraven zijn. Dat schrijven P. Bongaerts en B.W. Hoeksema in hun onderzoek.

Pulsaties
Paddenstoelkoraal bezit deze unieke eigenschap. Door sterke pulsaties verwijdert hij het zand. De paddenstoel kan tijdens dit proces wel vijf keer zo groot worden. Met behulp van time-lapse-fotografie filmden de onderzoekers twintig uur lang twee van zulke koralen: iedere tien seconden werd er een foto gemaakt. Uit het beeldmateriaal blijkt dat de pulsaties iedere tien tot twintig minuten plaatsvinden. Tijdens zo’n pulsatie maakt het koraal gebruik van inflatie en deflatie.

Een volgende stap in het onderzoek is volgens Bongaerts om de verschillende soorten binnen de paddenstoelkoraal te bekijken, zo vertelt hij aan Scientias. “Dit is slechts een onderzoek en wij hopen het te vervolgen met een echte ‘studie’. De twee koralen die wij gefilmd hebben verschilden namelijk genetisch ook weer van elkaar.”

Het is de eerste keer dat onderzoekers zulke gedetailleerde informatie bezitten over de bewegingen van paddenstoelkoraal. Dit komt door dat time-lapse-fotografie niet bestond tijdens de onderzoeken in 1931 en 1977. Bongaerts is erg blij met het onderzoek: “Time-lapse fotografie wordt nauwelijks gebruikt bij onderzoek naar het gedrag van koralen. Mensen zien koralen vaak als ‘levenloze’ stenen maar het beeldmateriaal laat duidelijk zien dat koralen daadwerkelijk dieren zijn die in staat zijn te ‘bewegen’.”

"Mushroom corals overcome live burial through pulsed inflation" - xa.yimg.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door RevolverOcelot (via Commons.wikimedia.org).