Koolstofdioxide maakt de aarde veel groener

bladeren

Veel koolstofdioxide in de atmosfeer heeft niet alleen maar negatieve gevolgen. Wetenschappers beweren dat de aarde er vanuit de lucht een stuk groener uitziet. Dit komt doordat CO2 ervoor zorgt dat bomen en planten meer bladeren produceren.

Australische wetenschappers onderzochten de wereldwijde dekking van loof. Van 1982 tot 2010 nam het bladerdek elf procent toe in delen van Australië, Noord-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika. Dit heeft alles te maken met natuurlijke CO2-bemesting.

Wist u dat…

…het aantal deeltjes koolstofdioxide in de atmosfeer dit jaar hoger is dan ooit in de afgelopen miljoenen jaren?

Meer bladeren
Tijdens de fotosynthese haalt een blad nu meer koolstof uit de lucht dan dertig jaar geleden. Ook verliest een blad minder water. Omdat het watergebruik van een blad afneemt, gaan planten in droge omgevingen juist meer bladeren produceren. Deze verandering wordt door satellieten opgemerkt: vooral in woestijnen en savannes waar minder vegetatie is dan in natte gebieden als Nederland en België.

De meeste gebieden zijn een stuk groener. In Oost-Afrika, West-Australië en India zijn gebieden waar het bladerdek met meer dan 30% is toegenomen!

Invloeden
“We denken al langere tijd dat CO2 invloed heeft op loof, maar tot nu toe was dit lastig in kaart te brengen”, vertelt Dr Randall Donohue van het CSIRO. “Wij gebruikten wiskundige modellen samen met satellietgegevens om te kijken naar de effecten van natuurlijke CO2-bemesting. De wiskundige modellen filteren andere invloeden eruit, zoals luchtvochtigheid, temperatuur, hoeveelheid licht en landgebruik.”

Secundaire effecten
“Dit is goed nieuws, want CO2-bemesting kan bosbouw en landbouw in droge landen stimuleren”, zegt Dr. Donohue. “Wel spelen er secundaire effecten, die nader onderzocht moeten worden. Denk aan de beschikbaarheid van water, de koolstofcyclus, biodiversiteit en bosbranden.