Knaloranje pijlgifkikker ontdekt in Panama

kikker

Wetenschappers hebben in Panama een nieuwe soort kikker ontdekt. Het gaat om een knaloranje pijlgifkikkertje dat – ondanks dat wij nog maar net van zijn bestaan op de hoogte zijn – ernstig bedreigd wordt.

Onderzoekers hebben het kikkertje de naam Andinobates geminisae gegeven. Ze ontdekten het kikkertje in Donoso (Panama). Het kikkertje is helder oranje en heeft een uniek stemgeluid.

Het was de onderzoekers niet direct duidelijk dat ze met een nieuwe soort kikker te maken hadden. In eerste instantie vermoedden ze dat de kikker tot de soort Oophaga pumilio behoorde. Binnen deze soort is sprake van een grote variatie aan kleuren. DNA-onderzoek wees echter uit dat de oranje kikker niet tot deze soort behoort, maar een eigen naam verdient.

De onderzoekers kondigen de ontdekking van de kikker in het blad Zootaxa aan. In datzelfde artikel luiden ze direct de noodklok. Want de kikker mag dan nog maar net ontdekt zijn: hij wordt hoogstwaarschijnlijk ernstig bedreigd. De onderzoekers wijzen erop dat ze de kikker slechts in een klein gebied voorkomt en te maken heeft met een steeds kleiner wordend leefgebied. Ook de handel in kikkers (als huisdieren) bedreigt het oranje kikkertje. Net als de schimmelziekte die wereldwijd al vele amfibieën fataal is geworden. De onderzoekers roepen op om maatregelen te nemen om A. geminisae te beschermen. Zo is de kikker reeds opgenomen in een fokprogramma van zes dierentuinen en onderzoeksinstituten om te voorkomen dat deze van de aardbodem verdwijnt.