Kleinste vlieg ter wereld ontdekt in Thailand

Het vliegje leeft op Thailand en is slechts 0,4 millimeter lang. Maar onderschat dit kleine vliegje niet: hij onthoofdt hoogstwaarschijnlijk mieren.

Wetenschappers hebben het vliegje de naam Euryplatea nanoknihali gegeven. Dat meldt het blad Annals of the Entomological Society of America.

Kleintje
De vlieg is 15 keer kleiner dan de huisvlieg en vijf keer kleiner dan de fruitvlieg. En daarmee is het de kleinste vlieg die ooit ontdekt is.

Onthoofden
Maar zoals gezegd is deze kleine vlieg waarschijnlijk tot grote dingen in staat. Hij behoort tot de familie Phoridae. Deze familie staat erom bekend mieren te onthoofden. Ze leggen hun eitjes in de kop van mieren. De larven die daaruit komen, vreten de kop van de mieren aan en dat leidt er uiteindelijk toe dat de mier onthoofd wordt.

Rechts ziet u de nieuwe soort vlieg. Links ziet u deze in verhouding met een huisvlieg. Afbeelding: © Inna-Marie Strazhnik.

Wetenschappers zijn er nog geen getuige van geweest dat ook E. nanoknihali er deze aanpak op nahoudt. Maar ze gaan er wel vanuit dat ook deze vlieg zich met dergelijke praktijken ophoudt. Als dat het geval is, betekent dat dat ook de kleinste mieren ter wereld niet veilig zijn. “Men nam altijd aan dat kleinere soorten mieren niet konden worden aangevallen, omdat het fysiek onmogelijk is voor een vlieg met een lengte van één tot drie millimeter om zich in de relatief kleine koppen (van de mieren, red.) te ontwikkelen,” vertelt onderzoeker Brian Brown. “Maar hier tonen we aan dat zelfs de kleinste mieren niet aan parasieten kunnen ontkomen.”

"Do the World's Smallest Flies Decapitate Ants?" - Entsoc.org
De afbeelding bovenaan dit artikel is gemaakt door © Inna-Marie Strazhnik.