Kleine krater ontdekt in Egyptische woestijn

Wetenschappers hebben in de woestijn van Egypte een zeer goed bewaard gebleven krater ontdekt. De krater – die de naam Kamil heeft gekregen – is zo’n 45 meter breed en werd met behulp van Google Earth ontdekt. Een meteoriet van zo’n 1.3 meter groot zou de krater veroorzaakt hebben.

“Deze krater is een echte schoonheid,” vertelt onderzoeker Luigi Folco. “Hij is goed bewaard gebleven en kan ons veel vertellen over de kleinere meteorietinslagen op aarde. Het is zo leuk. Het is zo keurig. Het heeft iets buitengewoons.”

Meteoriet
De wetenschappers gaan er op basis van de kenmerken en grootte van de krater vanuit dat deze veroorzaakt is door een ijzeren meteoriet met een diameter van 1.3 meter. Deze meteoriet zou met een snelheid van zo’n 11.732 kilometer per uur op aarde zijn geland.

Jong
Het is nog onduidelijk wanneer de meteoriet insloeg, maar de wetenschappers vermoeden dat het niet veel langer dan enkele duizenden jaren geleden was. Daarmee is dit een relatief jonge krater.

Foto: Museo Nazionale dell'Antartide Università di Siena

Erosie
Over het algemeen worden dergelijke kraters enkel op de maan of op Mars aangetroffen; de processen in de atmosfeer en op het oppervlak zelf hebben daar weinig grip op de krater. Zo blijft deze goed bewaard. Op aarde speelt erosie een grote rol.

Dreiging
In totaal hebben onderzoekers zo’n 175 kraters op aarde gevonden. Natuurlijk is de aarde wel vaker door rondvliegend puin geraakt, maar de restanten daarvan zijn door snelle veranderingen van het aardoppervlak voorgoed verdwenen. Dat maakt deze vondst dan ook van groot belang. “Kleine meteorieten slaan vrij vaak op aarde in: elke tien tot honderd jaar wel een keertje. Het bestuderen van deze krater is een mooie kans voor wetenschappers om een beeld te krijgen van de dreiging van kleine objecten en wat wij daaraan kunnen doen.”

Vrijwel elke maand stort puin ter grootte van een wasmachine in de atmosfeer rondom de aarde. Het meeste daarvan verbrandt in de atmosfeer. Het enige wat dan overblijft is een rode vuurbal in de lucht en zelfs deze wordt relatief weinig waargenomen.