Kinderen hebben vandaag de dag minder tijd om te spelen dan vroeger. Maar daar lijdt hun verbeelding absoluut niet onder, zo blijkt uit nieuw onderzoek.
Kinderen hebben het tegenwoordig druk. Ze gaan naar school, zitten op muziekles, sporten regelmatig en hebben vaak ook nog huiswerk te doen. En dat heeft gevolgen. Zo hebben kinderen tegenwoordig veel minder tijd om te spelen. Onderzoeker Sandra Russ vroeg zich af welke gevolgen dat voor de kinderen had.
Analyse
Russ en haar collega’s analyseerden daartoe experimenten die tussen 1985 en 2008 hadden plaatsgevonden. Tijdens deze experimenten kregen kinderen de opdracht om zichzelf gedurende vijf minuten te vermaken. De kinderen werden tijdens het experiment gefilmd en achteraf werd hun spel op verschillende punten beoordeeld. Bijvoorbeeld hoe fantasierijk het kind tijdens het spelen was en hoezeer het kind ervan genoot en emoties toonde. De onderzoekers keken hoe de kinderen scoorden en of die scores door de tijd heen veranderden.
Resultaten
Omdat uit eerder onderzoek was gebleken dat kinderen vandaag de dag aanzienlijk minder tijd hadden om te spelen, verwachtten de onderzoekers dat de kinderen er ook iets minder goed in zouden zijn geworden. Maar het tegendeel bleek waar. Kinderen speelden vandaag de dag op vrijwel dezelfde manier als voorheen. Twee dingen waren veranderd. De laatste jaren vonden kinderen het gemakkelijker om heel fantasierijk te spelen. Ook waren de kinderen veel fantasierijker. Bovendien blijkt uit het onderzoek dat kinderen – ook al hebben ze weinig tijd – toch altijd mogelijkheden zien om toch te spelen.
Fantasie
We vroegen Russ hoe het kan dat – ondanks dat kinderen minder spelen – toch fantasierijker zijn dan vroeger. “Van kinderen wordt mogelijk in andere situaties dan tijdens het spelen verwacht dat ze fantasierijk zijn: denk aan videospelletjes, navigeren op het internet en het oplossen van complexe problemen in de wereld om ze heen. Dus ze hebben deze vaardigheid en die kunnen ze ook tijdens het spelen gebruiken.”
Negatieve emotie
Dat lijkt allemaal goed nieuws. Maar dat wil niet zeggen dat we ons geen zorgen moeten maken over het feit dat kinderen tegenwoordig minder tijd hebben om te spelen. “We ontdekten dat de expressie van negatieve emoties tijdens het spelen afneemt,” vertelt Russ aan Scientias.nl. “We weten dat kinderen met negatieve emoties leren omgaan en ze leren verwerken door te spelen. Dus als ze minder spelen, waar moeten ze dan leren om negatieve emoties te verwerken?”
Russ en haar collega’s zetten hun studie voort. Ze hopen op basis van dit onderzoek interventies te ontwikkelen. Zo’n interventie bestaat uit vier sessies waarin kinderen door te spelen leren om hun verbeelding te gebruiken en met stressvolle situaties om te gaan.