Kinderbrein uit de Middeleeuwen gevonden

Een internationaal team van wetenschappers heeft de hersenen van een achttien maanden oud kind gevonden uit de dertiende eeuw. Het gefossiliseerde brein werd intact gevonden in het skelet van het kind. De neuronen en hersencellen zijn de afgelopen acht eeuwen goed bewaard gebleven.

“Ondanks dat het brein tachtig procent van het oorspronkelijke gewicht heeft verloren, heeft het de anatomische karakteristieken behouden”, vertelt anatomist Frank Ruhli van de universiteit van Zürich in Zwitserland. De hersenen waren het enige bewaard gebleven weefsel in het skelet. Het brein ziet er ook intact uit. De groeven van de gyri en sulci zijn duidelijk zichtbaar, net als de frontale, temporale, pariëtale en occipitale kwabben.

De wetenschappers hebben de hersenen door microscopen bekeken. Uit de observaties blijkt dat het hersenweefsel op celniveau er erg goed uitziet. Het weefsel laat grijze en witte stof zien. Daarnaast troffen wetenschappers bloedvaten en grote neuronen nabij de hippocampus aan. De hippocampus is het deel van de hersenen waar herinneringen worden opgeslagen.

Het kind werd gevonden in een houten doodskist in Frankrijk. Het kind lag in een leren tasje met een kussen onder het hoofd. Het brein is goed geconserveerd door de zure kleigrond en het heldere water. Het is nog niet helemaal duidelijk waar het zestien maanden oude kind aan is overleden. De mogelijke doodsoorzaak is een schedelbasisfractuur.