Kickboksende dino hield huis in Roemenië

Wanneer we het over Transsylvanië hebben, denkt iedereen aan Dracula. Maar vlak deze nieuwe ontdekking niet uit! Experts vonden in dit gebied de fossiele botten van een vreemde, vleesetende dinosaurus en paleontologen concluderen nu dat deze dinosaurus zich wel tot een heel bijzonder, roofzuchtig exemplaar ontwikkeld heeft.

De dinosaurus leefde zo’n 72 tot 65 miljoen jaar geleden in het huidige Roemenië en heeft de naam Balour bondoc gekregen. In die tijd was Europa grotendeels water en vormde Roemenië een eiland. En dat verklaart volgens de onderzoekers waarom deze dino zich tot zo’n vreemd dier ontwikkelde.

Relaxt
“Op eilanden neigen dieren eerder naar vreemde dingen,” vertelt onderzoeker Zoltán Csiki. “Simpelweg omdat ze zich dat kunnen veroorloven. Selectieve krachten en beperkingen zijn op een eiland veel relaxter dan in de competitieve continentale omgevingen.”

Sterk
Csiki bestudeerde de botten van de dinosaurus en concludeert dat het dier op twintig punten sterk verschilde van diens nabije familieleden. Zo heeft de dino twee grote klauwen op zijn voeten. Deze klauwen lijken op zeisen en zouden bedoeld zijn om prooi te slachten. De dinosaurus had ook korte, stevige poten en voeten waarin de botten als het ware fuseerden. Waarschijnlijk was dat om het postuur te verstevigen. De spieraanhechting van het dier wijst erop dat het enorm sterk was.

Velociraptor. Afbeelding: Matt Martyniuk
Anders
Balaur is een nieuw soort roofzuchtige dinosaurus die heel anders is dan wat we tot op heden gezien hebben,” vertelt onderzoeker Stephen Brusatte. “Zijn anatomie laat zien dat het dier waarschijnlijk op een heel andere manier joeg dan zijn familie.” De dinosaurus was een soort vogelachtige vleeseter en nauw verwant aan onder meer de Velociraptor. “In vergelijking met de Velociraptor was de Balaur veel meer een kickbokser dan een sprinter. En de Balaur is waarschijnlijk in staat geweest om

dieren die groter waren dan hemzelf te doden.”

Landbrug
De dinosaurus was zo’n 1,8 tot 2,1 meter lang en zou gejaagd hebben op diverse soorten dinosaurussen die op hun beurt de grootte van een koe hadden. Het is onduidelijk hoe de Balaur – maar ook de andere dinosaurussoorten – op het eiland terecht zijn gekomen. Csiki vermoedt dat landbruggen hieraan hebben bijgedragen. Via een soort natuurlijk ontstane zandwalletjes zouden de dieren naar het eiland zijn gewandeld.

Uit eerder onderzoek was al gebleken dat Roemenië in de tijd van de dinosaurussen een bijzonder levendig gebied was met onder meer vissen, kikkers, salamanderachtige amfibieën, schildpadden, krokodillen, vogels, slangen en diverse zoogdieren. Wetenschappers vermoeden dat ook grotere vleeseters hier de dienst uitmaakten, maar daar zijn nooit restanten van gevonden.

Dit fossiel laat zien dat de dinosaurus stevige poten had. De naam luidt niet voor niets Balaur bondoc: forse draak. Foto: Mick Ellison