Kapotte band repareert zichzelf in het laboratorium

lekke band

Weet je ook niet hoe je een band moet verwisselen? Goed nieuws: in de toekomst hoeft dat niet meer, de band repareert dan zichzelf!

Voor het eerst is het onderzoekers namelijk gelukt om een stevig rubber te maken zonder vulkanisatie. Vulkanisatie is een stap in het productieproces van opblaasbare banden die lang als onmisbaar werd gezien. Tijdens dit deel van het productieproces wordt bijvoorbeeld zwavel toegevoegd om rubber steviger te maken, zonder dat de elasticiteit ervan verloren gaat.

Langdurig sterk
Maar hoe stevig de band ook mag worden: wanneer je over een stuk glas rijdt, is de kans groot dat deze kapot gaat. En het is onmogelijk deze zodanig te repareren dat je er nog langdurig op kunt rondrijden. In laboratoria wordt daarom hard gewerkt aan rubber dat zichzelf heelt. Tot op heden zonder veel resultaat: de huidige prototypes gaan nadat ze beschadigd zijn en zichzelf weer gerepareerd hebben, eveneens maar kort mee.

Zonder vulkanisatie
Wetenschappers komen nu echter met rubber dat zichzelf kan helen en daarna weer langdurig mee kan gaan. Het geheim? Ze hebben een manier gevonden om die ene stap in het productieproces van rubber – vulkanisatie – helemaal over te slaan.

Tijdens experimenten maakten de onderzoekers een snee in het rubber. Door het rubber bij kamertemperatuur te bewaren, heelde de snee vanzelf weer. Het zou kunnen betekenen dat je bij een kapotte band in de toekomst alleen maar hoeft te parkeren: de band repareert zich dan vanzelf. Door de band te verhitten, kan de reparatie nog ietsje sneller verlopen. Experimenten tonen verder aan dat het rubber na reparatie nog steeds heel elastisch is (zie ook het filmpje).