Kankerpatiënt heeft vijf keer zoveel kans op listeriosis

Engelse wetenschappers hebben aangetoond dat kankerpatiënten maar liefst vijf keer zoveel kans hebben om de bacterie Listeria monocytogenes op te lopen. De darmbacterie – die onder meer in zachte kazen kan huizen – is zeldzaam, maar veroorzaakt het gevaarlijke listeriosis. Met name mensen met een verminderde weerstand kunnen er ernstig ziek van worden en aan sterven.

Het is al langer bekend dat mensen met een verminderde weerstand – zwangeren en zieken bijvoorbeeld – terughoudend moeten zijn in het nuttigen van zachte kazen en dergelijke. Maar dat kankerpatiënten zo’n grote kans lopen de bacterie te krijgen, is nieuw en verontrustend.

Risico
De onderzoekers bestudeerden de gegevens van 1413 mensen die de darmbacterie tussen 1999 en 2009 opliepen. Zwangere vrouwen en hun kinderen werden in deze studie buiten beschouwing gehouden. Van al deze mensen met listeria hadden 936 patiënten ook een andere aandoening onder de leden. Veruit de meeste mensen hadden kanker.

…de salmonellabacterie juist afrekent met kanker?

Diabetes
Uit de studie blijkt dat mensen met kanker 4,9 keer meer kans lopen op de bacterie dan andere risicogroepgevallen. Mensen met leukemie lopen het grootste risico. Ook mensen met een aandoening aan de lever en nieren en mensen met diabetes, een hoge bloeddruk of ontstekingen in de ingewanden hebben een grotere kans op listeria.

De onderzoekers roepen artsen op om hun (kanker)patiënten te waarschuwen voor de gevolgen van bepaalde etenswaren. Onder meer zachte kazen, paté, ongepasteuriseerde melk en gerookte vis kunnen gevaarlijk zijn.