Jonge mieren kwebbelen er op los

myrmica

Wetenschappers hebben ontdekt dat jonge mieren geluidjes gebruiken om met volwassen mieren te communiceren en hun sociale status in de kolonie te handhaven. Blijkbaar kunnen mieren met geluid én chemicaliën communiceren.

Het is al een tijdje bekend dat mieren geluidjes maken. Maar de functie van die geluidjes was onduidelijk. Een nieuw onderzoek – verschenen in het blad Current Biology – laat zien dat de geluidjes heel belangrijk zijn voor de organisatie van de kolonie.

In close-up

Heeft u deze prachtige close-upfoto’s van de mier al wel eens gezien? Een aanrader!

Zodra jonge mieren gaan verpoppen beginnen ze geluidjes te maken, zo tonen de onderzoekers aan. In eerste instanties zijn het enkele kreten. Pas later stoten ze verschillende geluidjes opeenvolgend uit. Maar waarom? De onderzoekers lieten volwassen werksters de geluiden van de jonge mieren horen. Ze ontdekten dat deze werkers veel sneller geneigd zijn om mieren die geluidjes maken te redden en terug te brengen naar het nest. Jonge mieren die door toedoen van de onderzoekers geen geluidjes konden produceren, hadden niet zo’n prioriteit: de werksters lieten ze eerder achter.

Sociale status
“Onze resultaten laten zien dat poppen van mieren geluiden gebruiken om met de volwassenen in hun kolonie te communiceren,” vertelt onderzoeker Karsten Schönrogge. “Maar ze laten ook zien dat de sociale status van poppen afhankelijk is van het feit of ze geluidjes kunnen maken.”

We weten van mieren dat ze ook met chemicaliën communiceren. De onderzoeksresultaten wijzen erop dat geluidjes in deze fase van het leven van jonge mieren de chemicaliën vervangen. Ook bevestigt het onderzoek dat volwassen mieren in staat zijn om op meerdere manieren te communiceren: met stofjes en met geluidjes.

"Ant pupae using sounds to maintain social status in their colony" - CEH.ac.uk
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Sarefo (cc via Flickr.com).