Het is nogal een stap: je verloven. Het verandert je leven én je twitterfeed. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek. Er blijken significante verschillen te zijn tussen tweets die voor en na de verloving geschreven werden.
Die conclusie trekken onderzoekers van het Georgia Institute of Technology nadat ze de tweets van 923 mensen bestudeerden. Alle 923 proefpersonen kondigden in 2011 hun verloving op twitter aan en gebruikten daarbij de hashtag #engaged. De onderzoekers bestudeerden de tweets die de proefpersonen in de negen maanden ervoor en de twaalf maanden erna verstuurden. In totaal ging het om meer dan twee miljoen twitterberichten. Deze berichten vergeleken ze tevens met twitterberichten die in dezelfde periode door een controlegroep (bestaande uit mensen die zich niet hadden verloofd) verstuurd waren.
Dag, ik! Hallo, wij!
Uit het onderzoek blijkt dat twitteraars na hun verloving andere woorden gaan gebruiken in hun tweets. Het aantal twitterberichten met daarin de woorden ‘ik’ of ‘mij’ nam na de verloving met 69 procent af. Deze berichten werden vervangen door tweets met daarin ‘wij’ en ‘ons’. In de controlegroep trad die verandering niet op. “Mensen beginnen zich af te schilderen als een koppel in plaats van als een individu,” legt onderzoeker Munmun de Choudhury uit. “Ze ondergaan een enorme verandering in hun leven en op sociale media zie je dat ze zich aanpassen aan de verwachtingen die de maatschappij van ze heeft.”
Toekomstige schoonouders
Uit het onderzoek blijkt bovendien dat mensen na hun verloving veel meer (219 procent) tweets versturen met daarin woorden die verwijzen naar familie. Denk aan ‘toekomstige schoonouders’ of ‘kinderen’. Met name vrouwen gingen deze woorden kort na hun verloving vaker gebruiken. Mannen wachtten daar doorgaans iets langer mee: tot na hun huwelijk.
Ook bleken mensen na hun verloving meer te twitteren over de toekomst. Het aantal tweets met daarin de toekomende tijd nam na de verloving met 62 procent toe. “Mensen zijn sterker geneigd om te twitteren dat ze ‘vanavond een afspraak hebben’ in plaats van te twitteren dat ze de afspraak gehad hebben,” stelt onderzoeker Michael Massimi. “Ze kijken uit naar de toekomst en scheppen daar op sociale media over op.”