Is het straks ‘game over’ voor onze planeet?

Onderzoekers beweren in een nieuw paper dat een warm klimaat gevoeliger is voor CO2-veranderingen. Waarschijnlijk stijgt de temperatuur de komende decennia harder dan verwacht.

Het IPCC voorspelt dat de gemiddelde temperatuur deze eeuw verder stijgt. Het gaat om een stijging van 0,3 tot 4,8 graden van het einde van de 20e eeuw tot het einde van de 21e eeuw. Dit zorgt ervoor dat de zeespiegel deze eeuw 26 tot 82 centimeter stijgt. In de periode van 1901 tot 2010 steeg de zeespiegel negentien centimeter.

De voorspellingen van het IPCC zijn te optimistisch, concluderen Amerikaanse en Duitse wetenschappers op basis van de globale temperaturen van de afgelopen 784.000 jaar in het wetenschappelijke vakblad Science Advances. “Onze planeet is gevoeliger voor CO2-variatie als het klimaat opwarmt”, waarschuwt hoofdonderzoeker Tobias Friedrich van de universiteit van Hawaii. “Momenteel bevindt de aarde zich in een warme fase – een interglaciaal – en daar moeten we rekening mee houden in verwachtingen.”

4,78 tot 7,36 graden in de plus
De onderzoekers verwachten dat de globale temperatuur in 2100 4,78 tot 7,36 graden Celsius hoger is dan voor de industriële revolutie. Een verhoging van 7,36 graden is een ‘game over’ voor de planeet zoals we die nu kennen, vertelt klimatoloog Michael Mann van de Penn State Universiteit aan de Britse krant The Independent. Het tij kan keren, maar dan moeten alle landen minder (het liefst geen) fossiele brandstoffen gebruiken en emissies verlagen.

Veranderende ecologische processen
Wie nog twijfelt aan het feit dat onze planeet verandert, doet er goed aan het recente onderzoek van Australische wetenschappers in het wetenschappelijke vakblad Science te lezen. Ondanks dat de gemiddelde temperatuur een graden Celsius is gestegen, heeft klimaatverandering 82% van 94 ecologische processen beïnvloedt. Van genen tot ecosystemen: op veel plekken treedt er verandering op. “Temperatuurextremen dwingen soorten om zich aan te passen, zowel genetisch als fysiek”, zegt professor John Pandolfi van de universiteit van Queensland. “Zo kunnen ze beter tegen hoge temperaturen en zijn ze kleiner.” Veranderende ecosystemen hebben gevolgen voor de mensheid, omdat wij afhankelijk zijn van schoon drinkwater en voedsel.

Voorlopig geen ‘game over’ voor ons
Onze planeet blijft bestaan, maar organismen die niet snel genoeg evolueren en aanpassen aan de veranderingen van het klimaat, die zullen uitsterven. Voor hen is het ‘game over’. Voor andere organismen niet. Zij slagen er in om het spel beter te spelen en gaan hierdoor naar het volgende level. Aanpassen voor ons Nederlanders en Belgen betekent onze kust beschermen, waardoor we een forse zeespiegelstijging kunnen overleven. “Een stijging van één, twee of drie meter zou voor Nederland nog niet heel veel problemen opleveren,” vertelde Bart Strengers van Planbureau voor de Leefomgeving onlangs aan Scientias.nl. “We zijn een rijk land en kunnen gemakkelijk de dijken hoger maken. Als het moet, zouden we zelfs water uit rivieren de zee in kunnen pompen om overstromingen te voorkomen.”