Is het bestaan van Gliese 581g een fabeltje?

Gliese 581g is de eerste planeet buiten de aarde, die zo goed als bewoonbaar is. Dit beweerden astronomen vorige maand. Toch zijn er nu twijfels ontstaan over het bestaan van Gliese 581g. De exoplaneet is door het team van astronoom Steven Vogt van de universiteit van Californië ontdekt, maar het bestaan van de planeet is nog niet door een ander team bevestigd.

Astronomen vonden Gliese 581g door te kijken naar kleine schommelbewegingen van de ster Gliese 581. Een planeet is niet zo massief als een ster, maar is toch in staat om aan een ster te trekken. Stel, een planeet staat helemaal links van een ster, dan wordt de ster iets naar links getrokken. Wanneer de planeet rechts staat, dan is de ster rechts uitgelijnd. Hoe dit eruit ziet? Bekijk de afbeelding hieronder.

Gliese 581g is veel kleiner dan de meeste exoplaneten. Deze exoplaneet oefent veel minder kracht uit op moederster Gliese 581 dan andere grotere exoplaneten. Hierdoor is de schommelbeweging gering.

Sterrenkundigen van de sterrenwacht van Geneve zijn er niet in geslaagd om het bestaan van Gliese 581g te bevestigen. Deze sterrenkundigen ontdekten wel vier andere exoplaneten bij Gliese 581g. “Simulaties op basis van gegevens toonden aan dat de kans dat het signaal ‘toevallig’ is geproduceerd niet te verwaarlozen is, in de orde van enkele procenten,” zei Francesco Pepe van het observatorium van Geneve. “Onder deze omstandigheden kunnen we niet bevestigen dat Gliese 581g bestaat.”

…er onlangs een exoplaneet is ontdekt, die zich als een komeet gedraagt?

Natuurlijk is het foutpercentage nooit nul, en is dat in het geval van Gliese 581g logischerwijs groter in verband met de grootte van de exoplaneet, maar toch hadden media de ontdekking van de eerste bewoonbare exoplaneet wat voorzichtiger mogen melden. Het bestaan van Gliese 581g is aannemelijk, maar niet 100% zeker. De komende jaren zullen wetenschappers meer data verzamelen, waardoor er meer zekerheid komt over of Gliese 581g bestaat.