IRIS-zonnesatelliet succesvol gelanceerd

pegasus

Een dag later dan gepland is NASA’s IRIS-satelliet vannacht succesvol gelanceerd. Wetenschappers gebruiken de satelliet om te observeren hoe materie op de zon energie verzamelt en opwarmt, terwijl het door de zonneatmosfeer reist.

De lancering stond oorspronkelijk gepland op 26 juni, maar werd een dag verzet wegens slecht weer. Vanochtend om 3:30 uur Nederlandse tijd (18:30 uur lokale tijd) steeg het L-1011-vliegtuig op vanaf de militaire vliegbasis Vandenberg in Californië. Ruim een uur later – op een hoogte van 12.000 meter – vertrok de Pegasus XL-raket met de IRIS-zonnesatelliet. Hoe dit eruit zag? Bekijk de video hieronder.

Over IRIS
De IRIS-satelliet heeft een zeer krachtige telescoop die ultraviolette straling kan waarnemen. Met de telescoop van de IRIS-satelliet hopen wetenschappers gebieden op de zon te bestuderen die slechts 240 kilometer breed zijn. Daarnaast is de telescoop in staat om iedere paar seconden een foto van de zon te maken. Wetenschappers gaan de telescoop dan ook gebruiken om fonteinen op de zon te onderzoeken.

De IRIS-satelliet krijgt een polaire baan. Dit betekent dat de satelliet iedere dag bijna direct over de polen zweeft. De afstand van de satelliet tot het aardoppervlak bedraagt een ruwe 600 kilometer.

Meer weten over IRIS? Lees het achtergrondartikel op Scientias.nl.