Insect verandert de geschiedenis van India

Tientallen miljoenen jaren geleden was India een eilandje. Pas veel later botste het tegen Azië aan en kwam het eraan vast te zitten. Tenminste: dat dachten onderzoekers altijd. Maar de vondst van 50 miljoen jaar oude geleedpotigen zet dat idee op zijn kop. Het vondst wijst er namelijk op dat er in die tijd toch contact was tussen India en Azië.

Hoewel India tientallen miljoenen jaren als een eilandje ronddobberde, zijn er in het land nog nooit fossiele resten van unieke soorten gevonden. En dat is vreemd, want eilanden liggen vaak zo geïsoleerd dat dieren zich er heel anders ontwikkelen dan op het vasteland. Onderzoekers van de universiteit van Bonn verbaasden zich daar ook over en besloten het uit te zoeken.

…de kever Onthophagus taurus het sterkste insect ter wereld is? Het dier kan meer dan duizend keer diens eigen gewicht tillen!

Ze verzamelden 150 kilo barnsteen – gefossiliseerd hars – uit de tijd kort voor de botsing tussen Azië en India en analyseerden dat. In het barnsteen zaten de fossiele resten van maar liefst 700 geleedpotigen. De meeste soorten waren nauw verwant aan de soorten die in die tijd ook in Eurazië leefden. De onderzoekers concluderen dan ook dat er contact geweest moet zijn tussen de soorten in India en Azië.

Maar hoe kan dat als India zo ver weg dobberde? De onderzoekers vermoeden dat een keten van eilanden als een soort stapstenen tussen India en Azië lagen.

Eén van de geleedpotigen die in het barnsteen vastzat. Foto: David Grimaldi/AMNH