In ontwikkeling: batterij kleiner dan een zoutkorrel

Wetenschappers van de universiteit van Californië zijn bezig met het ontwikkelen van nieuwe batterijen die kleiner zijn dan een zoutkorrel, maar wel evenveel energie bevatten als een grote batterij. In de toekomst kunnen deze batterijen alle ‘kleine’ apparatuur – van microrobots tot medische implantaten – van stroom voorzien.

Het geheim van de kleine batterijen is diens architectuur. De batterij heeft namelijk een 3D-structuur en kan daardoor in een kleinere ruimte meer opslaan. De meeste batterijen hebben op dit moment een tweedimensionale structuur en zijn daardoor groter.

Het ontwerp is veelbelovend, maar moet nog helemaal worden uitgewerkt. De anode en kathode van de batterij zijn inmiddels ontwikkeld, maar de rest moet nog gebouwd en getest worden. Het kan zeker nog enkele jaren duren voor de batterij op grote schaal gebruikt kan worden.

Maar als het eenmaal zover is, gaat er een wereld voor ons open, zo meent onderzoeker Philip Collins. “We kunnen nu sensoren maken die zo klein zijn als een zandkorrel of kleiner, maar we hebben geen goede manier om deze van stroom te voorzien.” De batterij lost dat probleem op. Kleine sensoren en microscopische robots krijgen in de toekomst de stroomleverancier die bij hen past: een piepklein batterijtje.