‘Hybride zeppelin’ gaat nu echt aan de slag

Er wordt al jaren aan gewerkt, maar nu wordt de moderne versie van de zeppelin dan eindelijk door de private sector omarmd.

Het is een idee van de Engelsen en doet sterk denken aan de zeppelin: u weet wel dat veelbelovende luchtschip dat uiteindelijk door één ongeluk geen eerlijke kans meer kreeg. Toch is het Hybrid Air Vehicle, zoals het luchtschip officieel heet – geen zeppelin. Het is eerder een kruising tussen een vliegtuig, hovercraft, zeppelin en een helikopter.

Overal landen
Het Hybrid Air Vehicle kan overal landen: zowel op gladde als ruwe ondergronden en zelfs op water. Een start- of landingsbaan heeft het luchtschip niet nodig. Het is gevuld met helium. Maar het is niet alleen aan dat goedje te danken dat het transportmiddel in de lucht komt en blijft: zo’n zestig procent van die prestaties wordt verzorgd door de aerodynamische vormgeving

Bagage
Voor het eerst gaat het Hybrid Air Vehicle nu voor de private sector aan de slag (defensie had eerder al interesse getoond). Een Canadees bedrijf heeft zo’n 45 van deze joekels besteld. De luchtschepen zijn ongeveer 110 meter lang en kunnen tot wel 50.000 kilo aan bagage meedragen. Als klap op de vuurpijl kan het vaartuig ook nog eens drie weken op rij in de lucht blijven.

Het luchtschip wordt in Canada ingezet om mensen in afgelegen gebieden (met name het noordelijke deel van het land) van voorraden te voorzien.


Bronmateriaal

"Fleet of hybrid airships to conquer Arctic" - Newscientist.com
De afbeeldingen in dit artikel zijn gemaakt door Hybridairvehicles (via Hybridairvehicles.com).

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd