Huiskat geeft twee mensen tuberculose

kat

Voor het eerst is tuberculose van een kat op een mens overgesprongen. In Engeland liepen twee mensen tuberculose op nadat ze in contact kwamen met een huiskat die de bacterie Mycobacterium bovis bij zich droeg.

De bacterie Mycobacterium bovis veroorzaakt tuberculose bij rundvee, maar kan ook onder andere soorten voor gezondheidsproblemen zorgen. Negen katten in Berkshire en Hampshire bleken de bacterie bij zich te dragen. Public Health England onderzocht de katten en 24 mensen die met de katten in contact waren geweest. Twee mensen bleken een actieve vorm van tuberculose te hebben. Twee anderen hadden een latente vorm onder de leden. Dat betekent dat ze de bacterie bij zich dragen, maar er niet ziek van zijn geworden. Van de twee mensen die de ziekte wel hadden, is inmiddels vastgesteld dat het om M. bovis gaat en dat ze die bacterie via een huiskat opliepen.

Vee
Hoe de katten aan de bacterie kwamen, is niet helemaal duidelijk. “Het testen van nabije kuddes toonde aan dat een klein aantal runderen dezelfde stam M. bovis onder de leden had als de katten,” vertelt onderzoeker Noel Smith. “Maar het is onwaarschijnlijk dat de katten direct contact hadden met het vee. De meest waarschijnlijke bron van infectie is geïnfecteerd wild, maar het kan niet worden uitgesloten dat de katten de bacterie op elkaar overdragen.”

Infectie
Mensen kunnen de bacterie oplopen door deze in te ademen of via de mond binnen te krijgen. Ook wanneer mensen een wondje hebben en een met M. bovis geïnfecteerde kat aanraken, kunnen ze de bacterie oplopen. Wanneer ze vervolgens ziek worden, vertonen ze verschijnselen als aanhoudend hoesten, bloed ophoesten, koorts en gewichtsverlies.

Zorg
Dat de ziekte klaarblijkelijk van katten op mensen kan overspringen, is echter niet direct reden tot zorg, zo benadrukken onderzoekers. “Het is belangrijk om te onthouden dat dit een heel ongebruikelijk cluster van tuberculose in huiskatten was,” stelt onderzoeker Dilys Morgan. “M. bovis komt nog steeds weinig voor onder katten – het treft voornamelijk vee.” Public Health England bestempelt het risico op infectie middels een kat dan ook als ‘heel klein’. Desalniettemin worden mensen met een kat die de bacterie onder de leden heeft aangeraden om contact te zoeken met een arts.

De twee mensen die middels de huiskatten tuberculose opliepen, maken het goed. Ze reageren goed op de behandeling.

"Cases of TB in domestic cats and cat-to-human transmission: risk to public very low" - Gov.uk
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Knappweis (via SXC.hu).