Hubble maakt close-up van naald in de ruimte

Ruimtetelescoop Hubble heeft wederom een fantastische foto afgeleverd. Dit keer kiekte de telescoop de rand van sterrenstelsel NGC 4565, ook wel bekend als ‘de naald’.

NGC 4565 lijkt (ook op deze foto) op een streepje sterren. Maar schijn bedriegt. In werkelijkheid is NGC 4565 net als ons sterrenstelsel een spiraalstelsel en dus min of meer rond. Dat wij het sterrenstelsel als een streepje zien, komt doordat deze vanuit ons gezichtspunt op zijn kant ligt. We kijken dus tegen de zijkant van het spiraalstelsel aan.

De Naald
En daar heeft het sterrenstelsel zijn naam ook aan te danken: de naald. Het sterrenstelsel lijkt daar mede doordat deze naar het einde toe wat taps toeloopt, sterk op.

…Hubble onlangs nog een vijfde maantje rondom Pluto ontdekte?

Foto
Op de foto zien we dus de rand van NGC 4565. Het hart van het sterrenstelsel is niet te zien, maar zou zich (als de foto nog verder door zou lopen) ergens rechtsonder bevinden. U ziet het sterrenstelsel in die richting ook lichter worden: hier bevinden zich heel veel sterren.

NGC 4565 bevindt zich op zo’n 40 miljoen lichtjaar van de aarde. Naar astronomische begrippen staat het spiraalstelsel dan ook vrij dicht bij ons sterrenstelsel. NGC 4565 is ietsje groter dan onze Melkweg. Door NGC 4565 te bestuderen, hopen wetenschappers uiteindelijk meer te weten te komen over ons eigen sterrenstelsel.

De Naald. Foto: ESA / NASA.

"Hubble Sees the Needle Galaxy, Edge-on and Up Close" - NASA.gov
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door ESA / NASA.