Hormoon ontdekt dat hetzelfde effect heeft als de sportschool

muis1

Wetenschappers hebben een hormoon ontdekt dat gewichtstoename door toedoen van een vet dieet tegengaat. Daarmee heeft het ongeveer hetzelfde effect als een bezoekje aan de sportschool.

Het hormoon heeft de naam MOTS-c gekregen. Het hormoon is met name actief in spierweefsel. Het herstelt daar de gevoeligheid voor insuline en bestrijdt door dieet of leeftijd veroorzaakte insulineresistentie (de voorloper van diabetes).

Onderzoekers van de University of Southern California trekken die conclusie op basis van experimenten met muizen. Ze zetten de muizen op een dieet met veel vet erin. Dat leidt er normaalgesproken toe dat de muizen overgewicht krijgen en resistent worden tegen insuline. Maar wanneer de muizen geïnjecteerd werden met het hormoon MOTS-c werd zowel de gewichtstoename als de insulineresistentie sterk onderdrukt. Ook bleek het hormoon in staat te zijn om insulineresistentie die het gevolg was van ouderdom terug te draaien.

Hoewel alle experimenten die de onderzoekers uitvoerden, beperkt werden tot muizen, hebben de wetenschappers goede hoop dat de resultaten ook gelden voor mensen. Ze wijzen erop dat de moleculaire mechanismen die MOTS-c in muizen laten functioneren in alle zoogdieren – en dus ook mensen – aanwezig zijn. De onderzoekers hopen dan ook op korte termijn te kunnen gaan testen welke effecten het hormoon exact op mensen heeft.