Hongerige mensen ruiken meer

Wetenschappers hebben ontdekt dat ghreline, een hormoon dat onze eetlust opwekt, er ook voor zorgt dat mensen meer geuren opmerken.

Ghreline wordt aangemaakt in de maag en bindt zich aan moleculen in de reukkolf in ons brein. Daardoor detecteren en verwerken we meer geuren.

Zoektocht naar caloriën
“We denken dat ghreline onderdeel uitmaakt van een proces dat ontwikkeld is om ons te helpen om caloriën in onze omgeving op te merken,” legt onderzoeker Jenny Tong uit. Maar het hormoon doet nog meer. “Het linkt deze informatie aan het regelen van de stofwisseling en het lichaamsgewicht.”

Ratten
De onderzoekers dienden een aantal ratten ghreline toe in het brein. De dieren snuften daarop veel vaker dan ratten die het hormoon niet hadden gekregen. Ook vermeden de behandelde ratten water dat rook naar bepaalde ziektes meer dan de ratten zonder het hormoon deden.

Mensen
Ook mensen reageerden heel anders door het hormoon. Negen mensen kregen het hormoon toegediend en moesten ruiken aan bijvoorbeeld babypoeder, bananen en water. De proefpersonen die het hormoon toegediend hadden gekregen, ademden dieper in dan de mensen in de controlegroep.

Overigens veranderde het hormoon niet de perceptie. Zo vonden de mensen die het hormoon hadden toegediend gekregen geuren niet lekkerder ruiken.

Het volledige onderzoek is terug te vinden in het blad The Journal of Neuroscience.