Hongerige jongen maken geen indruk als moeder seks wil

Hoe kan een moedervogel het gepiep van haar hongerige jongen weerstaan? Nou: heel gemakkelijk, zo blijkt uit nieuw onderzoek onder de zangvogel Notiomystidae. De moeder zorgt met alle liefde voor haar nageslacht, maar als zich betere kansen voordoen – lees: als mannetjes seks met haar willen hebben – laat ze haar kroost even gemakkelijk honger lijden.

De Nieuw-Zeelandse Notiomystidae is bij vlagen niet onder de indruk van het gepiep van de jongen. Sterker nog: de vrouwtjes negeren de roep om voedsel als ze de gelegenheid hebben om nogmaals met een mannetje te paren en dus voor meer nageslacht te zorgen, zo schrijven de onderzoekers in het blad Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences.

Tweede nestje
De kans dat jonge vogeltjes in leven blijven en uitgroeien tot gezonde volwassenen neemt toe als de ouders er meer aandacht aan besteden. Maar blijkbaar durft de Notiomystidae haar kansen wel te spreiden en verlaat ze haar bestaande nest graag om een tweede nestje te creëren.

De wetenschappers baseren hun conclusies op een experiment. Net als andere vogels is de Notiomystidae goed in staat om vast te stellen hoe hongerig de kleintjes zijn: hoe geler de bekjes, hoe groter de behoefte aan voedsel. Wetenschappers voerden een aantal jonge vogeltjes gedurende negen dagen suikerwater en voegden aan dat water enkele moleculen toe die ervoor zorgden dat het bekje van de jongen geler werd. Ze waren benieuwd of de Notiomystidae toch niet voor het geweeklaag van haar kinderen zou vallen en plaatsten een camera om te kijken hoe vaak moeder het nest bezocht.

…er vogels zijn die de roep van hun vijanden gebruiken om vrouwtjes voor zich te winnen?

Extra hongerig
De vogels die maar één keer in het seizoen een nestje hadden, zorgden veel beter voor hun kinderen. Ze bezochten ze vaker en toen ze zagen dat de mondjes zo geel waren, brachten ze terstond meer eten. Maar de volwassenen die later nog een tweede nestje eieren zouden produceren, deden dat niet. Het leek wel of de veel gelere snaveltjes van hun kroost geen enkele invloed op de ouders had: ze bleven evenveel aandacht geven aan de kleintjes, ongeacht of een deel ervan nu extra honger bleek te hebben of niet.

Blijkbaar maken de vogels een afweging. Ze stellen vast welke voor- en nadelen een tweede nestje heeft en maken een keuze. “Ouders zijn geen slaven van hun nageslacht,” stelt onderzoeker Rose Thorogood. “Ze hebben wel enige controle over de situatie. Als de ouders weten dat ze een grote kans hebben om in de toekomst nog een keer een nestje te produceren dan kunnen ze zich niet laten manipuleren door hun huidige nest.”

Bovenstaande foto is gemaakt door Rose Thorogood.