Hongerig mens ziet wat maag wil zien

Nieuw onderzoek wijst erop dat een hongerig gevoel invloed heeft op de manier waarop we de wereld bekijken.

Dat schrijven Franse wetenschappers in het blad Psychological Science. Ze baseren zich op experimenten.

Eten
Proefpersonen kregen de opdracht om zich rond het middaguur bij het laboratorium te verzamelen. Ze mochten in de uren daarvoor niet eten. Bij aankomst kreeg de helft van de groep te horen dat er sprake was van vertraging in de keuken: zij moesten eerst deelnemen aan het experiment en kregen daarna pas eten. De andere helft kreeg eerst eten en nam daarna deel aan het experiment.

…zoetigheid bij het ontbijt kan helpen om af te vallen?

Tijdens het experiment kregen proefpersonen tachtig woorden te zien. Deze verschenen heel kort op een computerscherm. Zo kort dat mensen ze maar net bewust waar konden nemen en in ieder geval niet konden lezen. Een kwart van de woorden had te maken met eten. Nadat het woord verschenen was, moesten de proefpersonen aangeven hoe helder het was en wat voor woord het was. Ze moesten daarbij kiezen uit twee woorden. Een woord had met eten te maken (bijvoorbeeld gateau) en één woord had niet met eten te maken (bijvoorbeeld bateau).

De proefpersonen die tijdens het experiment honger hadden, gaven aan dat de woorden die met eten te maken hadden veel helderder waren. Ook waren ze beter in staat om woorden die met voedsel te maken hadden te identificeren. Een heel belangrijke vondst, zo benadrukken de onderzoekers. Het is al langer bekend dat hetgeen ons bezighoudt invloed heeft op onze waarneming. Zo denken arme kinderen bijvoorbeeld dat munten groter zijn dan in werkelijkheid het geval is. Onduidelijk was echter altijd of onze denkprocessen daarvoor zorgden of dat onze waarneming daarvoor nog werd aangetast. Uit dit onderzoek blijkt dat de verandering in perceptie plaatsvindt nog voordat ons brein door heeft wat het eigenlijk ziet. “Mensen kunnen echt waarnemen wat ze nodig hebben of waar ze naar streven,” vertelt onderzoeker Rémi Radel. “Ons brein staat echt tot de beschikking van onze motieven en behoeften. Er is iets in ons dat informatie selecteert en ons leven gemakkelijker maakt.”

"When My Eyes Serve My Stomach" - Psychologicalscience.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Matt Harris (cc via Flickr.com).