Honderden pootafdrukken van dinosaurussen ontdekt

dino

De afdrukken werden zo’n 170 miljoen jaar geleden door plantenetende giganten op Skye achtergelaten.

De dinosaurussen lieten de pootafdrukken achter toen ze door een ondiepe lagune gevuld met zout water wandelden. De afdrukken fossiliseerden en bevinden zich nu in gesteenten die door onderzoekers zijn ontdekt.

Planteneters
De grootste pootafdruk die terug is gevonden heeft een diameter van zo’n 70 centimeter. De afdrukken zijn gemaakt door plantenetende dinosaurussen – Sauropoda – die zeker vijftien meter lang konden worden en meer dan tien ton wogen.

“Het lijkt wel alsof er een dinosaurus-disco in gesteente bewaard is gebleven”

Bijzondere vondst
Nog nooit zijn in Schotland pootafdrukken van Sauropoda ontdekt. Het enige bewijs voor de aanwezigheid van de plantenetende dinosaurussen in Schotland bestond voor deze vondst uit een klein aantal bot- en gebitfragmenten. Onderzoeker Steve Brusatte noemt de ontdekking van de pootafdrukken één van de meest opmerkelijke aan dinosaurussen gerelateerde ontdekkingen die ooit in Schotland zijn gedaan. “Er zijn zoveel afdrukken die elkaar kruisen dat het lijkt alsof er een dinosaurus-disco in gesteente bewaard is gebleven.”

De ontdekking kan ons meer vertellen over de levensstijl van deze enorme dinosaurussen. Zo suggereren de pootafdrukken dat de plantenetende dinosaurussen veel tijd in kustgebieden en ondiep water doorbrachten. Eerder werd wel gedacht dat grote dinosaurussen alleen op het land leefden.

"Fossil dinosaur tracks found on Skye" - Ed.ac.uk
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Jon Hoad.