Honderden dinosauruseieren ontdekt in Spanje

eieren leggen

Wetenschappers hebben in het noordoosten van Spanje heel veel eieren, eischalen en nesten aangetroffen. De nesten behoorden ooit toe aan dinosaurussen: voornamelijk de reusachtige Sauropoda.

De paleontologen ontdekten de eieren en nesten op zo’n acht kilometer afstand van de stad Lleida, in het noordoosten van Spanje. In het gebied zijn eerder al eieren van dinosaurussen teruggevonden. Maar al die eieren behoorden tot hetzelfde type ei. Tussen de honderden eieren die nu zijn teruggevonden, hebben wetenschappers al vier extra typen eieren aangetroffen. Dat melden ze in het blad Cretaceous Research.

…wetenschappers vorig jaar het fossiel van een broedende dinosaurus hebben ontdekt?

De onderzoekers troffen de eieren in verschillende grondlagen aan. Dat bewijst dat de Sauropoda dit deel van Spanje miljoenen jaren op rij als broedplaats gebruikten. “We hebben nog nooit zoveel nesten in één gebied gevonden,” vertelt onderzoeker Albert García Sellés. “En de aanwezigheid van verschillende soorten eieren in dezelfde grondlagen suggereert dat verschillende soorten dinosaurussen hetzelfde broedgebied deelden.”

De onderzoekers schatten dat de eieren tussen de 71 en 67 miljoen jaar oud zijn. Het wijst erop dat de dinosaurussen die kort voor het uitsterven van de groep (zo’n 66 miljoen jaar geleden) nog op het Europese continent voorkwamen, ten zuiden van de Pyreneeën leefden.

"4 dinosaur egg species identified in Lleida" - FECYT - Spanish Foundation for Science and Technology (via Eurekalert.org).
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door J.A. Peñas - SINC.