Homo erectus deelde zijn tijd met twee andere mensachtigen

Onze voorouder Homo erectus was niet alleen: in zijn tijd leefden er zeker nog twee andere mensachtigen. Dat blijkt uit nieuwe fossiele resten die wetenschappers in Kenia hebben teruggevonden.

Onderzoekers vonden in Kenia een schedel, complete onderkaak en een gedeelte van een tweede onderkaak terug. En dat blijkt genoeg om dat debat dat al zo’n vier decennia wordt gevoerd, te beslechten. Het is nu bewezen: in de tijd van Homo erectus leefden er zeker nog twee mensachtigen.

Het verhaal
Het verhaal van de fossiele resten die nu zijn teruggevonden, begint welbeschouwd zo’n veertig jaar geleden al. Onderzoekers vinden dan een schedel terug die bekend staat als KNM-ER 1470, kortweg 1470 (Homo rudolfensis). De schedel is heel bijzonder: lang en plat. Onderzoekers kunnen het er maar niet over eens worden: is dit de schedel van een mensachtige die de wetenschap daarvoor onbekend was? Of is het gewoon een afwijkend lid van een bestaande soort? Het antwoord op die vragen bleef uit, aangezien er nooit een tweede schedel werd teruggevonden en er ook geen tanden of onderkaak opdoken.

Meer lezen

…over onze voorouders en het onderzoek naar onze oorsprong? Dan zijn de boeken ‘Afrika, de bron van ons bestaan‘ en ‘Het verhaal van de mens‘ echte aanraders!

Opgelost
Maar dat is nu dus veranderd. Wetenschappers hebben twee onderkaken en een schedel gevonden die bewijzen dat 1470 geen rare eend in de bijt was. Net als 1470 laten ook deze resten een lang en plat gezicht zien, zo meldt het blad Nature. “De combinatie van die drie fossielen geven ons een veel duidelijker beeld van hoe 1470 eruit zag,” vertelt onderzoeker Fred Spoor. “Het is nu duidelijk dat twee soorten uit het geslacht Homo naast de Homo erectus leefden.”

Naast 1470 en Homo erectus liep in die tijd ook de Homo habilis nog op aarde rond.

"New Kenyan fossils shed light on early human evolution" - Turkanabasin.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door © Fred Spoor.