Hoe een golfclub brand kan veroorzaken

golfclub

Wetenschappers hebben ontdekt dat een golfclub die een laagje titanium bevat gemakkelijk brand kan veroorzaken. Wanneer de golfclub per ongeluk een steen raakt, kunnen vonken ontstaan die vervolgens – bij droogte – tot enorme branden kunnen leiden.

Dat stellen onderzoekers van de University of California, Irvine. Ze trekken die conclusie op basis van experimenten. Die experimenten werden opgezet nadat enkele jaren geleden op een golfbaan in Irvine en Mission Viejo op mysterieuze wijze branden ontstonden. “Eén brand bereikte bijna de huizen alvorens ze deze konden stoppen,” vertelt onderzoeker James Earthman.

Het clubhoofd

De meeste golfclubs hebben een clubhoofd (het onderste deel van de golfclub) dat gemaakt is van roestvrij staal. Maar er zijn ook golfclubs met een clubhoofd gemaakt van een legering waarin onder meer titanium zit. Zulke legeringen maken de golfclub lichter, waardoor deze gemakkelijker heen en weer geslingerd kan worden.

Om te achterhalen of golfclubs de boosdoeners waren, stelden onderzoekers alles in het werk om de omstandigheden op de dag van de branden in het laboratorium na te bootsen. En vervolgens te kijken of een met titanium bedekt golfhoofd onder die omstandigheden brand kon veroorzaken.

En dat bleek inderdaad het geval te zijn. Wanneer een golfclub die bedekt is met een laagje titanium met flinke snelheid op een steen stoot, ontstaan daarbij vonken met temperaturen van meer dan 3000 graden Fahrenheit. En die vonken kunnen lang genoeg in stand blijven om omringend materiaal in brand te doen vliegen. “Wanneer de club een bal raakt, kunnen nabije stenen titaniumdeeltjes van het clubhoofd doen vliegen. Die deeltjes reageren met zuurstof of stikstof in de lucht en daarbij ontstaat een enorme hitte waarbij omringende vegetatie in brand kan vliegen.”

"Titanium clubs can cause golf course fires, UCI study finds" - UCi.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door cflart (via SXC.hu).