Vleugels, cabine en motoren vormen één vorm. Zo zien onderzoekers van de TU Delft het vliegtuig van de toekomst. Een schaalmodel van de zogenaamde ‘Blended Wing Body’ is vanaf mei te zien op de wereldtentoonstelling in Shanghai. Daar kan iedereen het Nederlandse ontwerp bewonderen.
“De basisconfiguratie van een vliegtuig, een rechte romp met twee vleugels er aan, is sinds de jaren vijftig nauwelijks veranderd”, zegt Professor Jacco Hoekstra, decaan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft. “Onze huidige kennis stelt ons in staat om het energiegebruik, de milieubelasting en de geluidsoverlast van vliegtuigen grondig te verbeteren, maar daarvoor voldoet het optimaliseren van het huidige vliegtuigconcept niet meer. Het basisontwerp van het vliegtuig moet grondig op de schop.”
Door de vleugels, cabine en motoren te laten samensmelten ontstaat een milieuvriendelijker vliegtuig. Dit vliegtuig bespaart tientallen procenten op het brandstofverbruik van hedendaagse vliegtuigen. Daarnaast experimenteren wetenschappers met de motoren. Wanneer de twee turbinerotors in tegengestelde richting draaien, wordt de geluidsproductie aanzienlijk teruggebracht.
Toch zijn er enkele nadelen. Passagiers met claustrofobie zullen niet gauw een ritje boeken. Het vliegtuig heeft namelijk geen ramen aan de zijkant. Toch is het grote raam aan de voorkant van het vliegtuig voor alle passagiers te zien, aldus de onderzoekers. Daarnaast wordt de horizon op de zijkant van de cabine geprojecteerd. Zo krijgen reizigers toch nog een beeld van de stand van het vliegtuig.
Het ultieme doel van de onderzoekers van het speciale project CleanEra is om een volledig emissieloos vliegtuig te ontwikkelen. Dit zal waarschijnlijk nog zeker enkele tientallen jaren duren.