Het unieke immuunsysteem van 100-plussers: is dit de reden dat sommige mensen héél oud worden?

Het geheim van de eeuwige jeugd, dat willen we allemaal wel weten. Of nou ja, de eeuwige jeugd, laten we eens beginnen met hoe het kan dat sommige mensen met gemak de 100 halen. Volgens nieuw onderzoek heeft dat met het excellente immuunsysteem van de oudjes te maken.

We hebben zo’n 30 biljoen cellen in ons lichaam en onze gezondheid hangt af van de mate waarin zij lekker met elkaar interacteren en elkaar ondersteunen. Daarbij speelt het immuunsysteem een cruciale rol. Als we ouder worden gaat dit systeem langzaam iets minder goed werken. Maar 100-plussers hebben geluk: zij zijn vermoedelijk minder vatbaar voor ouderdomsziekten, omdat hun immuunsysteem tot op zeer hoge leeftijd goed blijft functioneren.

Speciaal immuunsysteem
Onderzoekers van onder meer de Amerikaanse Boston University hebben nu ontdekt wat dat immuunsysteem van deze heel oude mensen zo speciaal maakt. Het blijkt dat zij een andere samenstelling en mate van activiteit hebben in hun immuuncellen en dat ze een hoog functionerend immuunsysteem hebben dat zich succesvol heeft aangepast aan allerlei ouderdomsziektes, waardoor ze uitzonderlijk lang kunnen leven. Deze immuuncellen  helpen mogelijk belangrijke mechanismen te activeren om te herstellen van ziektes.

Beter ziekteherstel
“Onze data ondersteunen de hypothese dat 100-plussers beschermende immuunfactoren hebben waardoor ze beter herstellen van ziektes en een extreem hoge leeftijd kunnen bereiken”, legt hoofdonderzoeker Tanya Karagiannis van het Tufts Medical Center uit.
“We hebben zover bekend de grootste dataset van cellen van 100-plussers verzameld en geanalyseerd, waardoor we de unieke kenmerken van deze bevolkingsgroep konden vaststellen. Ze hebben inderdaad moleculaire en leefstijlfactoren, die bijdragen aan hun lange levensduur”, verklaart een andere onderzoeker, Stefano Monti.

Om de immuunspecifieke patronen van veroudering en extreme levensduur te identificeren pasten de wetenschappers single cell sequencing toe op perifere mononucleaire bloedcellen (PBMC’s), zoals de bekende T-cellen, van zeven 100-plussers die meedoen aan de New England Centenarian Study, een van de grootste studies ooit naar de lange levensduur van mensen die de 100 halen.

Ontsnappen aan veroudering
De onderzoekers integreerden deze dataset met twee openbare RNA-seqencing-datasets van PBMC’s om veranderingen te achterhalen in de samenstelling en transcriptie van de immuuncellen gedurende een mensenleven en op extreem hoge leeftijd. Uiteindelijk onderzochten ze met moderne computertechnieken hoe de samenstelling van het celtype (de proportie van verschillende celtypen) en de activiteit veranderden naar gelang de leeftijd en of 100-plussers specifieke immuuncellen hadden waardoor ze ontsnapten aan de normale veroudering.

Hun analyse bevestigt observaties uit eerdere studies naar veroudering en identificeert nieuwe celtype specifieke veranderingen op het gebied van compositie en transcriptie van immuuncellen, die uniek zijn voor 100-plussers.

Zelflerend immuunsysteem
Als mensen een infectie oplopen en daarvan herstellen leert het immuunsysteem zich aan te passen, maar dit vermogen vermindert als we ouder worden. “Het immuunprofiel dat wij hebben waargenomen bij 100-plussers bevestigt een lange geschiedenis van blootstelling aan infecties en het vermogen om daarvan te herstellen. Ook ondersteunt het de hypothese dat 100-plussers extra beschermende factoren bezitten waardoor ze een beter vermogen hebben om te herstellen van infecties dan anderen”, zegt onderzoeker Paola Sebastiani van het Tufts Medical Center.

Fundament voor gezonder leven
Volgens de onderzoekers leggen hun bevindingen het fundament voor onderzoek naar de mechanismen achter de sterke weerstand van extreem oude mensen, die bijdraagt aan de lange levensduur. “100-plussers en hun uitzonderlijk lange leven voorzien in een blauwdruk voor hoe we productievere en gezondere levens kunnen leiden. We willen alles leren wat we kunnen over de weerstand tegen ziektes en de verlenging van de gezonde levensduur”, aldus onderzoeker George Murphy.

Hoe je precies de 100 haalt, die vraag is dus nog niet beantwoord. Wel lijkt duidelijk dat je in ieder geval een beetje mazzel moet hebben met je immuunsysteem.