Nieuw onderzoek wijst erop dat ons brein zodra we iets nieuws zien, direct gaat bedenken of dat nieuws ook interessant kan zijn voor andere mensen. Het wijst erop dat ons brein geprogrammeerd is om informatie met anderen te delen en kan verklaren waarom sociale media zo’n succes zijn.
Hoe verspreiden ideeën zich? En is het mogelijk om te voorspellen welke ideeën viraal worden, oftewel door een grote groep mensen gezien en gedeeld worden? Onderzoekers van de universiteit van Californië, Los Angeles beten zich in die vraagstukken vast.
Experiment
Ze verzamelden negentien studenten en lieten ze informatie over 24 mogelijke televisieprogramma’s zien en horen. De studenten kregen de opdracht zich voor te stellen dat ze voor een televisiezender werkten en het beste idee moesten selecteren. Terwijl de studenten de ideeën tot zich namen, werd hun hersenactiviteit gemeten. De onderzoekers wilden zo achterhalen welke delen van de hersenen actief werden wanneer de studenten werden blootgesteld aan informatie die ze later met anderen gingen delen. “We worden constant blootgesteld aan informatie op Facebook, Twitter, enzovoort,” vertelt onderzoeker Matthew Lieberman. “Een deel ervan geven we door, een groot deel niet. Gebeurt er op het moment dat we iets zien – misschien nog voordat we ons realiseren dat we informatie gaan doorgeven – iets anders als we die informatie gaan doorgeven dan wanneer we dat niet gaan doen?”
Resultaten
Het onderzoek met de studenten wijst erop van wel. De studenten die het beste in staat bleken te zijn om een ‘producer’ te overtuigen een televisieprogramma te gaan maken, vertoonden wanneer ze voor het eerst aan de ideeën werden blootgesteld een grotere activiteit in het hersendeel waar de temporale en de pariëtale kwabben samenkomen. “We ontdekten dat meer activiteit in dit deel van de hersenen samenhing met een grotere overtuigingskracht.” En dat is nieuw. “Niemand heeft eerder gekeken naar welke delen van de hersenen samenhangen met de succesvolle verspreiding van ideeën. Je zou verwachten dat mensen het meest enthousiast zijn over ideeën en er de sterkste mening over hebben wanneer ze zelf opgewonden zijn over die ideeën. Maar ons onderzoek suggereert dat dat niet het hele verhaal is. Nadenken over wat anderen aantrekkelijk vinden, zou wel eens belangrijker kunnen zijn.”
Het onderzoek heeft verschillende implicaties, zo stellen de onderzoekers. Door mensen bloot te stellen aan ideeën en te kijken hoe hun brein daarop reageert, kan achterhaald worden welke ideeën de grootste kans hebben om viraal te worden. Dat is nuttige informatie voor mensen die informatie over willen brengen, bijvoorbeeld adverteerders, docenten of beleidsmakers. “Onze studie suggereert dat mensen geprogrammeerd zijn om te achterhalen of dingen die ze zien nuttig en interessant zijn, niet alleen voor zichzelf, maar ook voor anderen. Het lijkt wel alsof we altijd op zoek zijn naar informatie die anderen nuttig, vermakelijk of interessant vinden en ons hersenonderzoek levert daar bewijs voor. Al tijdens de eerste kennismaking met informatie gebruiken mensen het hersennetwerk dat ons helpt te bedenken hoe iets interessant kan zijn voor anderen. We zijn geprogrammeerd om informatie met andere mensen te delen.”