Het laatste wat kind met weinig zelfvertrouwen nodig heeft, zijn overdreven complimenten

kind

Volwassenen zijn sterk geneigd om juist kinderen met een laag zelfvertrouwen te overladen met overdreven complimentjes. Een slecht idee, zo blijkt nu uit nieuw onderzoek. Al die overdreven complimenten doen een kind met een beperkt gevoel van eigenwaarde – in tegenstelling tot een kind met veel zelfvertrouwen – meer kwaad dan goed.

Er is al veel onderzoek gedaan naar de effecten van complimenten. Maar het is voor het eerst dat onderzoekers kijken welke effecten overdreven complimenten op kinderen hebben. Onder overdreven complimenten verstaan we bijvoorbeeld ‘Je bent hier ongelofelijk goed in’ (een ‘gewoon’ compliment zou zijn: ‘Je bent hier goed in’).

Zelfvertrouwen
De onderzoekers verzamelden 114 volwassenen (waarvan 88 procent moeders) en hun kind. De kinderen kregen een vragenlijst voorgelegd waarmee de onderzoekers konden achterhalen hoe het met het zelfvertrouwen van de kinderen gesteld was. Enkele dagen later legden de kinderen onder tijdsdruk een wiskundig testje af dat ze uit handen van hun ouders ontvingen. Het gehele experiment werd op video vastgelegd. De onderzoekers telden op basis van de videobeelden hoe vaak ouders hun kind complimenteerden en stelden vast of die complimentjes overdreven waren of niet.

gedragscomplimenten doorgaans beter zijn dan persoonsgerichte complimenten?

Veel complimenten
Uit het onderzoek bleek dat ouders sterker geneigd waren om overdreven complimenten te geven aan kinderen die weinig zelfvertrouwen hadden. “Ouders lijken te denken dat kinderen met weinig zelfvertrouwen extra lof nodig hebben om zich beter te voelen,” legt onderzoeker Brad Bushman uit. “Het is begrijpelijk dat ouders dat doen, maar wij ontdekten tijdens een ander experiment dat deze overdreven lof een averechts effect kan hebben.”

Van Gogh
In een tweede experiment kregen 240 kinderen de opdracht om een tekening te maken van een beroemd schilderij van Vincent van Gogh. Na afloop kwam er een zogenaamde ‘professionele schilder’ langs om de werken te beoordelen. De kinderen kregen dan een briefje met overdreven complimenten, gewone complimenten of geen complimenten. Nadat de kinderen het briefje ontvangen hadden, kregen ze te horen dat ze nog een schilderij zouden gaan tekenen. De onderzoekers vertelden dat de kinderen zelf mochten kiezen tussen een gemakkelijk schilderij (“waar je weinig van leren kunt”) en een heel moeilijk schilderij (“waarbij je heel veel fouten zult maken, maar ook heel veel zult leren”). Kinderen met weinig zelfvertrouwen kozen nadat ze overdreven complimenten hadden gehad vaker het gemakkelijke schilderij. Kinderen met veel zelfvertrouwen kozen nadat ze overdreven complimenten hadden gehad juist vaker voor het moeilijke schilderij.

De resultaten wijzen erop dat overdreven complimenten te veel druk op de schouders van kinderen met weinig zelfvertrouwen legt. “Als je een kind met weinig zelfvertrouwen vertelt dat het het ongelofelijk goed gedaan heeft, dan zal het wellicht denken dat het het altijd ongelofelijk goed moet doen. Deze kinderen maken zich zorgen over die nieuwe standaard en besluiten geen nieuwe uitdagingen aan te gaan.”

"When Being Called “Incredibly Good” is Bad for Children" - OSU.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door jcoterhals (cc via Flickr.com).