Het genoom van koffie volledig ontrafeld

koffie

Goed nieuws voor koffieliefhebbers. Het genoom van koffie is volledig in kaart gebracht. Het internationale team van onderzoekers hoopt dat dit onderzoek leidt tot sterkere koffieplanten en dat de smaak van koffie verbetert.

Iedere dag worden er wereldwijd 2,25 miljard kopjes koffie gedronken. De koffie-industrie is ‘big business’. Vele miljoenen mensen zijn wereldwijd actief op koffieplantages in landen als Brazilië, Colombia, Vietnam, Guatemala, Ethiopië en Indonesië.

Robusta ontrafeld
Een team van wetenschappers meldt in Science dat het genoom van de coffea canephora volledig is ontrafeld. Deze koffieplant is verantwoordelijk voor dertig procent van de totale koffieproductie. Van de bessen van deze plant wordt robusta gemaakt. Robusta is onder koffieliefhebbers minder geliefd dan arabica en wordt daarom vaak als oploskoffie of ‘instant koffie’ gebruikt. Arabica is populairder, omdat deze koffiesoort milder van smaak is.

Wist u dat…

…de liefde voor koffie mogelijk genetisch is? Je kunt er dus niets aan doen dat je een koffieleut bent.

“Het koffiegenoom onthult waarom we gelukkig worden van koffie, behalve dat het ons helpt om wakker te worden”, vertelt professor Victor Albert van de universiteit van Buffalo. “Door de genen te analyseren hopen we de evolutie van koffie in kaart te brengen, en natuurlijk het verhaal van de ontwikkeling van cafeïne.”

Evolutie van cafeïne
De wetenschappers troffen 23 nieuwe genen aan, die uitsluitend voorkomen in de coffea canephora. De cafeïne-gerelateerde genen zijn anders dan die in chocolade, waardoor onderzoekers vermoeden dat de productie van cafeïne minimaal twee keer is geëvolueerd.

Sterke koffieplanten
Door op zoek te gaan naar de zwakheden in het koffiegenoom, kunnen wetenschappers sterkere koffieplanten maken of nieuwe locaties vinden waar koffieplanten beter groeien. Op die manier is de kans dat een oogst mislukt minder groot en zijn de financiële gevolgen voor tweede- en derdewereldlanden minder groot.