Het beste van deze week: van E.T. tot tau

De werkweek zit er bijna weer op. Tijd voor een overzicht van de wetenschappelijke hoogtepunten van deze week!

De week begint al goed met een snikhete maandag en een planetoïde die naar astronomische begrippen rakelings langs de aarde vliegt. De mensheid loopt geen gevaar en fotografeert er lustig op los.

Weg ermee!
Terwijl het KNMI na enkele warme dagen de ene na de andere waarschuwing voor noodweer de deur uitdoet (en het elke keer weer mee lijkt te vallen) komt de VVD met een opmerkelijk idee. De partij wil het KNMI afschaffen. Niet omdat de weersvoorspellingen de politici niet aanstaan, maar omdat wetenschappers bij het KNMI partijdig zouden zijn als het gaat om klimaatverandering. De VVD’ers zijn niet de enigen met bijzondere uitspraken op de dinsdag. Ook een Russische topastronoom haalt de kranten en wel door te stellen dat we binnen twintig jaar op buitenaards leven zullen stuiten. We zullen zien…

Zand + zon + 3D-printer = glas
Nu het steeds warmer wordt en de woestijn verder oprukt, lijkt het verstandig om eens na te gaan denken over wat we met die woestijn kunnen. Markus Kayser heeft een goed idee: waarom gaan we niet met een 3D-printer in de woestijn zitten en met behulp van zand en zon glas printen? Hij voegt de daad direct bij het woord in dit intrigerende filmpje.

Pi versus tau
Kent u pi nog? Het wiskundige begrip ligt deze week meer dan ooit onder vuur. Dinsdag is het namelijk Tau-dag.

Adoptie
Er worden deze week ook weer heel wat bijzondere vondsten gedaan. Zo treffen onderzoekers op de Filipijnen maar liefst 300 nieuwe soorten aan, duikt in Florida een zeven meter lange pijlinktvis op en blijken kangoeroes regelmatig andere jongen te adopteren. Het insect Micronecta scholtzi spant deze week toch echt de kroon: het is relatief gezien het meest luidruchtige dier en produceert tot wel bijna 100 decibel aan herrie door zijn penis over zijn buik te wrijven.

Meer lezen? Ga dan naar het volledige nieuwsoverzicht. Fijn weekend!

Scientias.nl