Hersenen van sprinkhaan pakken superbacteriën aan

Extracten uit het brein van kakkerlakken en sprinkhanen zijn in staat om gevaarlijke superbacteriën te doden. Dat blijkt uit onderzoek. De E.coli-bacterie (Escherichia coli) en zeer resistente MRSA-bacterie (Meticilline Resistente Staphylococcus aureus) die nu nog heer en meester zijn in westerse ziekenhuizen worden door de extracten aangepakt.

Maar liefst negen verschillende extracten uit het brein van de sprinkhaan zijn in staat om de gevaarlijke E.coli-bacterie te doden. Zeven andere extracten rekenen af met MRSA.

Logisch
De onderzoekers stuitten op dit bijzondere medicijn door logisch na te denken. Ze concludeerden dat het brein het belangrijkste lichaamsdeel voor de sprinkhaan is. “Zonder het brein sterven ze, terwijl ze het verlies van een ledemaat overleven,” legt onderzoeker Simon Lee uit.

Beschermen
“Vanuit het oogpunt van de sprinkhaan is het belangrijk dat het centrale zenuwstelsel de gehele tijd beschermd wordt tegen bacteriën en andere ziekteverwekkers.” Als het diertje de wijsheid omtrent voor mensen gevaarlijke bacteriën in pacht zou hebben, dan moest die wijsheid zich wel in het brein ophouden. En dat bleek te kloppen.

Proteïne?
Lee werkt momenteel aan een verdere analyse om de actieve componenten in de extracten te identificeren. Men vermoedt dat het gaat om proteïnen,omdat de extracten niet werken wanneer ze worden blootgesteld aan enzymen die proteïnen aantasten.

De onderzoekers hebben inmiddels vastgesteld dat de extracten de menselijke cellen in ieder geval geen kwaad kunnen doen. “Maar we hebben nog een lange weg te gaan voordat dit werkende medicijnen worden.”