Herschel ziet rijpende sterren nabij de Rosettenevel

Het Herschel observatorium heeft een foto gemaakt van een kosmische tuin vol opbloeiende sterren. De sterren op de foto bevinden zich in of nabij de Rosettenevel op een afstand van 5.000 lichtjaar van de aarde vandaan. De Rosettenevel ligt rond de open sterrenhoop NGC 2244.

De oudste en meest massieve leden van de nevel bevinden zich in het centrum. De jongere sterren zijn verder verwijderd van het hart van de Rosettenevel. De massieve sterren van de Rosettenevel – net buiten de foto aan de rechterkant – zijn verantwoordelijk voor de holte in de nevel. Er is genoeg gas en stof aanwezig in de hele Rosettenevel om 10.000 zonnen te creëren.

De nieuwe protosterren die Herschel heeft ontdekt, bevinden zich in de toppen van de pilaren. Deze pilaren steken uit de gaswolken van de nevel. Wind en straling van deze sterren drukken materiaal weg bij de pilaren, waardoor de vingerachtige structuren ontstaan. De sterren in de pilaren worden een aantal keer zwaarder dan de zon.

De kleine lichtpuntjes nabij het midden van de foto zijn kleine embryosterren die even groot worden als de zon.

Door te kijken naar gebieden zoals de Rosettenevel leren wetenschappers meer over hoe sterren vormen. Ook krijgen ze een beter beeld van wat er gebeurt in verre sterrenstelsels.