Haaien kunnen toch vrienden maken

Het zijn toch niet zulke Einzelgängers als altijd werd gedacht: haaien zijn prima in staat om vrienden te maken.

Dat schrijven onderzoekers in het blad Animal Behaviour. Ze baseren hun conclusie op observaties: ze bestudeerden de Carcharhinus melanopterus, beter bekend als de zwartpuntrifhaai. De haaien in kwestie leven nabij Frans-Polynesië.

Groepen
De onderzoekers ontdekten dat binnen de populatie vier groepen en twee subgroepen te onderscheiden waren. De groepen ontstonden niet zomaar, zo concluderen de wetenschappers. Na berekeningen blijkt de kans dat de groepen zoals die bij Frans-Polynesië het resultaat zijn van willekeur namelijk heel klein. Het lijkt er dan ook op dat individuen er actief voor kozen om ‘lid’ te zijn van zo’n groep.

Soort zoekt soort
In de vriendengroep van een haai lijkt het gezegde ‘soort zoekt soort’ wel op te gaan. Groepen bestonden namelijk opvallend vaak uit haaien van hetzelfde geslacht en met ongeveer dezelfde lengte.

Het is niet helemaal duidelijk waarom haaien er vrienden op nahouden. Maar ze moeten er wel voordelen mee behalen. Mogelijk zijn ze samen sterker (en worden ze dus minder snel aangevallen) of is het gemakkelijker om samen te jagen.

Bevriende zwartpuntrifhaaien. Foto: © Johann Mourier.

"Evidence of social communities in a spatially structured network of a free-ranging shark species" - Sciencedirect.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Profmauri (via Wikimedia Commons).