Grote geslachtsdelen doen vissen weinig

Size matters, zeggen ze wel eens. Maar niet voor muskietenvissen, zo suggereert nieuw onderzoek.

Wetenschappers bestudeerden het muskietenvisje. De mannetjes van deze soort hebben een penis-achtig geslachtsdeel dat gonopodium wordt genoemd. Normaliter is een gonopodium ongeveer net zo lang als dertig procent van de lichaamslengte van het muskietenvisje. De onderzoekers kruisten echter een aantal muskietenvisjes met elkaar met als doel een aantal mannetjes op de wereld te zetten die of kleiner of groter geschapen waren. En dat lukte.

Succesvol
Vervolgens werden de mannetjes met een groot, klein of normaal geslachtsdeel bij elkaar en bij een aantal vrouwtjes gezet. Daar kwamen een aantal jongen uit voort en de onderzoekers stelden van elk jong vast wie zijn/haar vader was om te achterhalen welke visjes – de visjes met een groot, klein of gemiddeld geslachtsdeel – het meest succesvol waren.

Aantrekkelijkheid
De resultaten zijn verrassend. Vrouwtjes bleken mannetjes met een groter geslachtsdeel niet aantrekkelijker te vinden dan mannetjes met een klein of normaal geslachtsdeel. “Onze resultaten laten zien dat de omvang van de geslachtsdelen van de mannetjes geen invloed heeft op hun aantrekkelijkheid, voortplantingssucces of hun vermogen om te zwemmen en bewegen in het water,” vertelt onderzoeker Michael Jennions.

Eerder onderzoek
De resultaten staan haaks op twee eerdere studies van dezelfde universiteit. De ene studie suggereerde dat een groter mannelijk geslachtsdeel een positieve invloed had op het voortplantingssucces van vissen. De andere studie – onder mensen – suggereerde dat vrouwen mannen met een groter geslachtsdeel aantrekkelijker vinden.

De onderzoekers hopen dat deze nieuwe studie – verschenen in het blad Nature Communications – ons kan helpen om een beter begrip te krijgen van de evolutie van geslachtsdelen. Ze wijzen erop dat de omvang van die geslachtsdelen van soort tot soort enorm uit elkaar loopt.

"Genital size doesn't matter - for fish" - Australian National University
De afbeelding bovenaan dit artikel is gemaakt door NOZO (via Wikimedia Commons).