Grootste vleesetende dinosaurus van Europa ontdekt

De tweebenige roofzuchtige dino met opvallende krokodilachtige kop leefde zo’n 125 miljoen jaar geleden en moet zeker tien meter lang zijn geweest!

Onderzoekers zijn op het Britse eiland Wight op de resten van een indrukwekkende dino gestuit. Het gaat om de botten van een vleesetende dinosaurus, die onder de familie Spinosauridae geschaard kan worden. Maar dit was er niet zomaar eentje. “Dit is waarschijnlijk de grootste roofzuchtige dinosaurus die ooit in Europa is gevonden,” aldus onderzoeksleider Chris Barker.

De botten, waaronder grote bekken- en staartwervels, werden ontdekt in de buurt van Compton Chine, gelegen aan de zuidwestkust van het eiland Wight. En hoewel er op het eiland regelmatig resten van dino’s worden gevonden – de vele fossielen wijzen erop dat het eiland tijdens het vroege Krijt gedomineerd werd door dinosaurussen – is de vondst van de nieuwe Spinosauridae toch bijzonder. “Wat ongebruikelijk is, is dat dit exemplaar geërodeerd is uit de Vectis-formatie,” legt onderzoeker Neil Gostling uit. “Het is waarschijnlijk de jongste Spinosauridae die tot nu toe in het Verenigd Koninkrijk bekend is.”

De ontdekte fossiele resten van de dino en hun positie. Afbeelding: Chris Barker/Dan Folkes

De onderzoekers vermoeden dat de tweebenige roofzuchtige dino met opvallende krokodilachtige kop ongeveer 125 miljoen jaar geleden leefde. Dat is precies gedurende de periode dat de wereldwijde zeespiegel steeg. Mogelijk leefde de dino dan ook deels in het water waar hij naar voedsel zocht.

Grootste landjager
Daarnaast blijkt uit analyse dat het een roofdier was van indrukwekkende proportie. Zo moet de dino zeker tien meter lang zijn geweest. “Dit was echt een enorm dier,” zegt Barker. De dino is dan ook niet voor niets bestempeld als één van Europa’s grootste landjagers ooit ontdekt.

Naamloos
Op dit moment gaat de dino nog naamloos door het leven. Dat komt omdat er op dit moment eigenlijk nog maar weinig botten van het imposante dier zijn teruggevonden. “Omdat hij op dit moment alleen uit fragmenten bekend is, hebben we het nog geen formele wetenschappelijke naam gegeven,” legt onderzoeker Darren Naish uit. “We hopen dat er gedurende de tijd meer stoffelijke resten zullen opduiken.”

Verbazingwekkende fossielen
Dat neemt niet weg dat sommige ontdekte botten van de dino verbazingwekkend zijn. Zo troffen de onderzoekers een stuk bekken aan met grote gaten erin. “Elk was ongeveer zo groot als mijn wijsvinger,” vertelt onderzoeker Jeremy Lockwood. “We denken dat deze zijn geboord door botetende larven van een aasetende kever. Het is een interessante gedachte dat deze gigantische dino na zijn dood een maaltijd werd van een groot aantal gigantische insecten.”

West-Europa
De ontdekking volgt op eerder werk van dezelfde onderzoekers. Vorig jaar stuitten ze namelijk ook al op twee nieuwe soorten Spinosauridae-dinosaurussen. “De ontdekking van dit nieuwe dier ondersteunt dan ook ons eerdere argument,” vertelt Naish. “En dat is dat we vermoeden dat deze dino’s in West-Europa zijn ontstaan en diversifieerden, voordat ze zich over de wereld verspreidden.”

De onderzoekers zijn van plan de botten van de nieuw ontdekte dino aan een grondige inspectie te onderwerpen. Zo hopen ze microscopische, interne eigenschappen van de botten te kunnen bekijken, wat mogelijk informatie oplevert over de groeisnelheid en de leeftijd van het dier.

"Europe’s largest land predator found on the Isle of Wight" - University of Southampton (via Scimex)