Groente blijkt toch niet te beschermen tegen hart- en vaatziekten

Ja, groente eten is gezond. Maar dat het ook de kans op hart- en vaatziekten verkleint, is een illusie.

De kans op hart- en vaatziekten wordt verkleind door een gezonde leefstijl. Ook hebben wetenschappers in eerdere studies gesteld dat het eten van groente bescherming biedt. Maar in een nieuwe studie verbannen onderzoekers die theorie nu naar het rijk der fabelen: zo’n ‘wondermiddel’ is het nou ook weer niet.

Aannemelijk
Dat groente het risico op hart- en vaatziekten zou kunnen verlagen, lijkt op het eerste gezicht aannemelijk. In sommige groentesoorten zitten bijvoorbeeld gezonde carotenoïden en vitaminen. Wetenschappers hebben dan ook in eerdere studies geconcludeerd dat groenteconsumptie inderdaad de kans op hart- en vaatziekten verkleint. Onderzoekers zetten daar echter in een nieuwe studie vraagtekens bij. “Het beschermende effect van groente op de ontwikkeling van hart- en vaatziekten is eigenlijk heel inconsistent,” vertelt onderzoeker Qi Feng in een interview met Scientias.nl.

Om de onderste steen boven te halen, besloten onderzoekers zich tot de UK Biobank te wenden; een grootschalige prospectieve studie over hoe genetica en omgeving bijdragen aan de ontwikkeling van de meest voorkomende en levensbedreigende ziekten. De onderzoekers bogen zich over verzamelde gegevens van bijna 400.000 deelnemers (van wie 4,5 procent leed aan hart- en vaatziekten). De onderzoekers bestudeerden met name hun antwoorden op de vragen over hun dagelijkse gemiddelde consumptie van ongekookte en gekookte groenten. Vervolgens analyseerden ze of er een verband bestond tussen het nuttigen van groente en ziekenhuisopnames, het oplopen van een hartinfarct of beroerte.

Hart- en vaatziekten
De onderzoekers komen tot een verrassende conclusie. Want hoewel er eerder is gesteld dat groente wel degelijk het risico op hart- en vaatziekten zou verlagen, vond het onderzoeksteam hier geen bewijs voor. Volgens hen is het dan ook onwaarschijnlijk dat het eten van veel gekookte of ongekookte groente het risico op hart- en vaatziekten beïnvloedt.

Groente eten
De onderzoekers onderstrepen dat het overigens nog steeds heel belangrijk is om voldoende groente te nuttigen. Volwassenen krijgen het advies om minimaal 250 gram groente per dag te eten. Peuters moeten volgens de richtlijn minstens 50 tot 100 gram groenten per dag binnenkrijgen. Voor kinderen van vier tot negen jaar geldt een minimale hoeveelheid van 100 tot 150 gram groenten per dag. Als je varieert tussen de verschillende groentesoorten, krijg je alle voedingsstoffen uit groente binnen die je nodig hebt.

De onderzoekers vermoeden dat eerdere studies die wél een verband vonden, mogelijk niet voldoende gecorrigeerd hebben voor verstorende sociaal-economische en leefstijl-factoren.

Hoe zit dat?
“Wat we ontdekten, was dat mensen die meer groente aten, beter opgeleid en meer fysiek actief waren, een hogere sociaaleconomische status hadden, een lager BMI en minder vaak rookten,” somt Feng op. “Al deze factoren beschermen tegen hart- en vaatziekten. Om het ‘pure’ effect van groente-inname af te bakenen, moeten deze dus buiten beschouwing worden gelaten.”

Meer onderzoek
Het betekent dat verstorende factoren de eerdere positieve bevindingen kunnen verklaren. En dus lijkt het er niet op dat groente het vermogen heeft om tegen hart- en vaatziekten te beschermen. “Er is meer onderzoek nodig om de gezondheidseffecten van groenten beter te beoordelen,” aldus Feng.

De bevindingen nemen overigens niet weg dat groente nog steeds reuze gezond is. “Het eten van voldoende groente is nog steeds een heel belangrijk onderdeel van een gezond voedingspatroon,” onderstreept Feng. “Groenten zijn een belangrijke bron van voedingsvezels, die kunnen helpen om af te vallen en een gezond gewicht behouden.” Bovendien is aangetoond dat groente wél de kans vermindert op andere ernstige ziektes, waaronder sommige vormen van kanker. En dus bevelen de onderzoekers aan om elke dag voldoende groente en fruit binnen te krijgen. “Maar wat nog belangrijker is, is dat iedereen moet proberen een gezond en uitgebalanceerd dieet te volgen,” besluit Feng.

…wetenschappers vorig jaar met een verrassend eenvoudige manier op te proppen krijgen om kinderen meer groente te laten eten? Veel kinderen gaan een periode door waarin ze niets van groenten moeten hebben. Maar onderzoekers weten raad: gewoon meer groente opscheppen. Lees hier verder!

" Eating vegetables does not protect against cardiovascular disease, finds large-scale study" - Frontiers