Graf ontdekt nabij Zweedse zusje van Stonehenge

Archeologen hebben nabij Ales stenar – een enorme cirkel afgebakend met hele zware stenen – een grote stenen tombe ontdekt. De tombe zou zeker 5500 jaar oud zijn.

In 2006 werd het gebied nabij de stenen cirkel uitgebreid onder de loep genomen. Dat onderzoek wees er toen op dat zich ten noordoosten van Ales stenar cirkelvormige structuren bevonden. Archeologen hebben nu op dat werk voortgeborduurd door in het gebied nabij Ales stenar opgravingen te doen.

Structuur
Ze stuitten op ongeveer veertig meter afstand van Ales stenar op een cirkelvormige structuur. Alles wijst erop dat deze structuur ooit – net als Ales stenar – met stenen was afgebakend. De onderzoekers troffen namelijk afdrukken van die stenen aan. In het midden van de structuur vonden de onderzoekers de resten van een soort hunebed. Onduidelijk is wie hier ooit begraven werd.

…sommige mensen denken dat Ales stenar een kalender is?

Geen grafheuvel
“We vonden de resten van de cirkelvormige structuur, maar geen echte grafheuvel,” vertelt onderzoeker Bengt Söderberg. “Dat kan het resultaat zijn van het feit dat het gebied lang voordat het beschermd werd al gecultiveerd werd.”

Het onderzoek kan er hopelijk voor zorgen dat archeologen een beter beeld krijgen van Ales stenar. Het bouwwerk is net als Stonehenge namelijk in nevelen gehuld. Het is onbekend wie het bouwde en waarom. Ook over de leeftijd van het bouwwerk is al veel gespeculeerd, maar men gaat ervan uit dat de structuur zo’n 1400 jaar oud is. Het gevonden graf is een stuk ouder en wijst erop dat lang voor Ales stenar verrees al stenen structuren in het gebied pronkten.

Foto’s: Annika Knarrström.

"Långdös vid Ales stenar" - Arkeologiuv.se
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Fred J (via Wikimedia Commons).