Gigantische schorpioen blijkt een watje

De grootste geleedpotige uit de geschiedenis ging lang de boeken in als één van de meest angstaanjagende dieren. De 2,5 meter lange schorpioen met enorme klauwen is al zo’n 370 miljoen jaar uitgestorven, maar maakte ook op wetenschappers altijd een angstaanjagende indruk. Onterecht, zo blijkt nu uit onderzoek. De schorpioen was een watje.

“Dit is een soort die in veel gevallen wordt gezien als groot en slecht, een soort Tyrannosaurus rex uit de zeeën van die tijd,” vertelt onderzoeker Richard Laub. “Dat was eerlijk gezegd ook mijn overtuiging toen we begonnen.”

Vegetariër
Maar het dier en dan in het bijzonder diens klauwen kregen veel minder voor elkaar dan gedacht. De resultaten zetten het beeld dat wetenschappers van deze grootste geleedpotigen hebben, op zijn kop. “Het is zelfs mogelijk dat ze aaseters of zelfs vegetariërs waren.”

…de prehistorische vogel Pelagornis chilensis ook een gigant was? De vogel had een spanwijdte van 5,1 meter!

Weinig kracht
De onderzoekers bestudeerden de klauwen van een Acutimarus, een zeeschorpioen die zo’n 416 tot 419 miljoen jaar geleden leefde. Ze ontdekten dat de klauwen weinig kracht hadden. De schorpioen kon zonder zich te beschadigen hooguit een kracht van 5 newton uitoefenen. Dat betekent dat de schorpioen niet eens in staat was om de schaal van grote krabben te kraken. Even ter vergelijking: men vermoedt dat de onderkaak van de T. rex een kracht van 200.000 Newton kon uitoefenen.

De schorpioen was dus niet in staat om schaaldieren te eten. Ook dieren die zichzelf verzetten, waren geen optie. “Deze indrukwekkende klauwen functioneerden niet zoals ik en anderen dachten.” Bovendien mist de schorpioen een gewricht dat nodig is om voedsel uit de zee te plukken. Dat zou erop wijzen dat de schorpioen enkel in staat was om voedsel van de bodem te grijpen.

Het fossiel van een Acutimarus.