Gif van honingbijen maakt korte metten met borstkankercellen

Het gif doodt alle kwaadaardige kankercellen, maar laat normale cellen met rust.

Het gif van honingbijen blijkt over een opvallend positieve eigenschap te beschikken. In een nieuwe studie hebben onderzoekers aangetoond dat het gif succesvol ingezet kan worden in de strijd tegen borstkanker. “Het gif is buitengewoon krachtig,” aldus onderzoeker Ciara Duffy.

Mellitine
In het gif van honingbijen zit een belangrijk bestanddeel; mellitine genaamd. Het was al langer bekend dat mellitine tumorcellen kapot kan maken. Maar in een nieuw onderzoek heeft een team bestudeerd of mellitine ook raad weet met borstkankercellen. “Niemand had eerder de effecten van het gif van honingbijen – of mellitine – getoetst voor alle verschillende subtypes van borstkanker,” legt Duffy uit. In de nieuwe studie testen de onderzoekers of het gif van honingbijen ook verschillende soorten borstkankercellen aanvalt en wat het precies doet met normale borstcellen.

Eén van de eerste studies naar de effecten van bijengif werd al in 1950 gepubliceerd. Onderzoekers toonden toen aan dat het gif de groei van tumoren in planten kan verminderen. Toch is de belangstelling naar de positieve effecten van het gif van honingbijen voor verschillende soorten kanker pas de afgelopen twee decennia aanzienlijk toegenomen.

De onderzoekers verzamelden het gif van 312 honingbijen en hommels afkomstig uit West-Australië, Ierland en Engeland. “Ik ben begonnen met het verzamelen van het gif van honingbijen uit Perth,” vertelt Duffy. “Perth-bijen behoren tot de gezondste ter wereld.” Vervolgens werd het gif uit de bijen geëxtraheerd en getest op verschillende soorten borstkanker, waaronder triple negatieve borstkanker, waar maar weinig werkende behandelingen voor zijn.

Korte metten
De resultaten onthullen dat het gif van de honingbijen de kwaadaardige kankercellen succesvol aanvalt, ook die van de triple negatieve borstkanker. “We ontdekten dat mellitine de membranen van de kankercellen binnen zestig minuten volledig kan vernietigen,” zegt Duffy. “Een specifieke concentratie van het gif doodt 100 procent van de kankercellen, terwijl het de normale cellen met rust laat.” Het betekent dat het gif van honingbijen dus daadwerkelijk korte metten maakt met borstkankercellen, een veelbelovend resultaat. Opvallend genoeg ontdekte Duffy dat het gif van de honingbijen afkomstig uit verschillende delen van de wereld allemaal op vergelijkbare wijze borstkankercellen aanviel. Het gif van hommels was echter niet in staat om zelfs bij een zeer hoge concentratie cellen te doden.

Groei en celdeling
Mellitine in het bijengif had nog een ander opmerkelijk effect. Binnen twintig minuten was dit bestanddeel namelijk in staat om de chemische signalen van kankercellen, die essentieel zijn voor de groei en celdeling, te blokkeren. “We bestudeerden hoe het bijengif en mellitine deze signalen beïnvloeden,” vertelt Duffy. “En we ontdekten dat deze signaalroutes zeer snel werden uitgeschakeld.”

Bemoedigend
De resultaten uit de studie zijn zeer bemoedigend. “Het is ongelofelijk opwindend dat mellitine de groei van dodelijke borstkankercellen kan onderdrukken,” zegt onderzoeker Peter Klinken. “Bovendien is het veelbetekenend dat mellitine de signaalroutes van borstkankercellen blokkeert. Dit is een prachtig voorbeeld van hoe we de natuur kunnen gebruiken om ziekten bij mensen te behandelen.”

“Dit is een prachtig voorbeeld van hoe we de natuur kunnen gebruiken om ziekten bij mensen te behandelen”

Combinatie
De onderzoekers bestudeerden tevens of mellitine gebruikt kan worden in combinatie met bestaande chemotherapiemedicijnen. “We ontdekten dat mellitine samen met het geneesmiddel docetaxel kan worden gebruikt om zo zeer agressieve soorten borstkanker te behandelen,” zegt Duffy. “De combinatie van mellitine en docetaxel was buitengewoon effectief in het verminderen van tumorgroei in muizen.”

De resultaten van deze studie zijn veelbelovend. Maar we zijn er nog niet. Er zijn namelijk meer studies nodig om te onderzoeken hoe het bijengif het beste toegediend kan worden en wat de maximaal getolereerde dosis is.

"Venom from honeybees found to kill aggressive breast cancer cells" - Harry Perkins Institute of Medical Research