Gestreepte strandloper met slaapgebrek krijgt meer jongen

Slaaptekort doet de mannelijke gestreepte strandloper meer dan goed, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Hoe groter het gebrek aan slaap, hoe meer nageslacht de vogel krijgt.

Dat schrijven onderzoekers in het blad Science. Ze baseren hun opmerkelijke conclusies op observaties. Ze gaven gestreepte strandlopers een soort zendertjes mee waarmee ze elke beweging van de vogel konden volgen. Ook de activiteit van de hersenen en spieren werd vastgelegd om precies te kunnen achterhalen wanneer een vogel sliep, wanneer deze echt actief was en wanneer deze rustte. Bovendien werden er DNA-tests afgenomen om vast te stellen welk jong bij welke vader hoorde.

Lange reis
Gestreepte strandlopers broeden op Alaska, maar brengen de winter op het zuidelijk halfrond door. Dat betekent dat ze kort voor hun broedseizoen begint een flinke reis moeten maken. Eenmaal op Alaska aangekomen, gunnen de mannetjes zich echter geen tijd om uit te rusten. Ze benutten het broedseizoen (dat drie weken duurt) optimaal door soms wel 95 procent van die tijd actief te zijn. Dat betekent dat ze dagen op rij wakker blijven.

Hard werken
En in die periode dat ze wakker zijn, moeten ze ook nog eens hard werken. Mannelijke gestreepte strandlopers bemoeien zich namelijk niet met de opvoeding van hun jongen. Het enige moment waarop ze invloed uit kunnen oefenen op hun nageslacht is wanneer ze het verwekken. Het is voor de heren dus van het grootste belang om zoveel mogelijk vrouwtjes te bevruchten. Maar dat is hard werken. “Mannetjes moeten hun rivalen voortdurend wegjagen en tegelijkertijd vrouwtjes zien te versieren,” vertelt onderzoeker Bart Kempenaers. Eén ding hebben de mannetjes mee: tijdens hun broedseizoen is het zomer op Alaska en dus is het dag en nacht licht.

…onlangs in Peru een nieuwe vogelsoort is ontdekt? De vogel gaat gemaskerd door het leven.