Gekloonde mammoet nu echt heel dichtbij

Diverse media melden dat we binnen vijf jaar in staat zouden zijn om een mammoet te klonen. Maar of dat nu zulk goed nieuws is?

Een mammoet klonen. Het is geen nieuw idee. Wetenschappers spelen al jaren met de gedachte. Maar nu kan die droom wel eens werkelijkheid worden. Wetenschappers hebben in het dijbeen van een dode mammoet namelijk goedbewaard beenmerg gevonden. Het DNA in het beenmerg kan gebruikt worden om mammoeten te klonen, zo stellen de onderzoekers.

Olifant
Het DNA van de mammoet moet in cellen van een olifant worden geplaatst. Wanneer dat embryo’s oplevert, worden deze in de baarmoeder van de olifant geplaatst. Deze zet dan – als alles goed gaat – een gezonde mammoet op de wereld.

Meer

Meer lezen over klonen? Lees dan ook eens het artikel ‘Klonen: waar gaat dat heen?’

Geweldig?
Het klinkt heel simpel en de wetenschap lijkt er klaar voor. Maar is het ook een goed idee? Natuurlijk zou het geweldig zijn om eens een echte, levende mammoet te zien. En natuurlijk is het een wetenschappelijk hoogstandje als de onderzoekers de mammoet terug kunnen halen. We zouden enorm veel over de mammoet te weten kunnen komen en een geslaagde kloon maakt de weg vrij om nog meer (uitgestorven) soorten te klonen. Maar de aanpak komt ook met wat haken en ogen.

Is het bijvoorbeeld wel ethisch verantwoord om zo’n groot beest dat 10.000 jaar geleden uitstierf terug te halen? De wereld en de ecosystemen zijn veranderd. Waar moet de mammoet leven en welke gevolgen heeft dat voor de ecosystemen daar? Gaat de komst van dit enorme beest niet gepaard met het verdwijnen van andere dieren? Eigenlijk zijn alle mogelijke tegenargumenten te vangen in één centrale vraag: mogen we voor God spelen en het heft op deze manier in eigen handen nemen? Om die vraag te beantwoorden, moeten we eerst een andere vraag stellen: kunnen we de gevolgen van deze daad overzien?

"Japan, Russia see chance to clone mammoth" - Physorg.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Paul (cc via Flickr.com).