Geheime basis op Mars? Welnee!

David Martines dacht dat hij een geheime basis op Mars had ontdekt. Maar het blijkt gewoon een beetje kosmische straling te zijn.

Afgelopen weekend haalde Martines de kranten met een vaag kiekje van Mars. Hij dacht er een complex op te bespeuren dat meer dan 200 meter lang en ongeveer 45 meter breed was. Martines had er zelfs al een naam voor bedacht: ‘Bio Station Alpha’. Want het kon volgens hem niet anders dan dat hier iets (of iemand) in leefde of in geleefd had.

Kosmische straling
Maar wat zag Martines nu echt? Onderzoekers hebben het kiekje eens bestudeerd en kunnen er ongetwijfeld wel om lachen. Kosmische straling zou de beste verklaring voor het vermeende gebouw zijn.

…studenten onlangs een kampeertent voor op Mars hebben ontworpen?

Magnetosfeer
Kosmische straling bestaat uit deeltjes die worden uitgestoten door de zon en sterren. Op aarde hebben we er eigenlijk geen last van, omdat de magnetosfeer ons er tegen beschermt. Maar wanneer een camera boven de magnetosfeer aan het werk gaat, kan deze aangetast worden door de kosmische straling.

De straling beweegt langs de beeldsensor en geeft een elektrische lading af die ervoor zorgt dat de pixels worden aangetast. Hierdoor kan er een witte vlek ontstaan terwijl die er eigenlijk niet is. Als het plaatje dan ook nog eens verwerkt wordt tot een JPEG-bestandje zijn de pixels helemaal goed zichtbaar en kunnen ze zomaar een eigen leven gaan leiden…