Geheim van razendsnelle struisvogel onthuld

Australische en Amerikaanse wetenschappers hebben ontdekt dat de struisvogel in vergelijking met mensen twee keer zoveel elastische energie in diens pezen kan opslaan. Daardoor hoeft de grote vogel diens spieren minder in te spannen en kan hij twee keer zo snel rennen als mensen, terwijl hij maar half zoveel energie gebruikt.

De struisvogel weegt ongeveer net zoveel als een volwassen mens en is de snelste vogel op het land. Zoogdieren zoals de leeuw en cheetah zijn op de korte afstanden sneller dan de struisvogel, maar gebruiken veel meer energie. De onderzoekers waren benieuwd hoe de struisvogel zo snel kon wandelen. Ze bestudeerden de tred en bewegingen van vijf mensen en vijf tamme struisvogels terwijl deze vijftig meter renden. Ook maten ze de krachten die op de ondergrond werden uitgeoefend.

Uit de resultaten blijkt dat zowel mensen als struisvogels exact evenveel werk moeten verzetten om hun ledematen te bewegen. Het grote verschil zat hem in de opslag en het vrijkomen van de energie in de pezen. De struisvogel kon met de energie in de pezen 83 procent meer werk verzetten dan de mens. Dat betekent dat het dier minder snel vermoeid is.

De resultaten van het onderzoek zijn verschenen in het blad Journal of the Royal Society Interface en worden gebruikt om betere protheses te ontwikkelen. Ook ontwikkelaars van robots kunnen er baat bij hebben.