Steeds meer muziekdiensten bieden gepersonaliseerde speellijsten aan, zoals Spotify’s Discover Weekly. Iedere week schotelt de streamingsdienst luisteraars tientallen nieuwe songs voor, geautomatiseerd samengesteld door het luistergedrag van muziekliefhebbers te analyseren. Spotify, maar ook Apple Music, Tidal en andere bedrijven, blijven hun algoritmes verfijnen. De volgende stap: emoties in kaart brengen.
Ik luister drie liedjes achter elkaar: Marvin Gaye – What’s Going On, The Isley Brothers – It’s Your Thing en tenslotte Steely Dan – Hey Nineteen. Op basis van deze reeks zal Spotify concluderen dat ik van jaren zeventig soul houd, aangezien dit overeenkomt met 66,7% van mijn luistergedrag. In mijn gepersonaliseerde afspeellijst verschijnt een ‘golden oldie’ van Curtis Mayfield. Toch doet het derde nummer mij veel meer. ‘Hey Nineteen’ versnelt mijn hartslag, veroorzaakt kippenvel en zorgt ervoor dat mijn rechtervoet spontaan begint te tappen. Spotify kan mij beter verrassen met alternatieve westcoast (yacht)rock dan met soul/funk.
“Ondanks dat muziek in essentie geen emotie is, kan het wel emoties losmaken bij luisteraars en artiesten”, zegt onderzoeker Dr Diane Pennington van de universiteit van Stratchclyde. Zij analyseerde 150 muziekvideo’s van U2-fans en keek tevens naar de reacties onder deze filmpjes. De U2-fans coverden liedjes van het album ‘Songs Of Innocence’, dat in 2014 werd uitgebracht en door Apple bij 500 miljoen iTunes-gebruikers figuurlijk door de strot is geduwd. Opvallend is dat ieder liedje andere emoties uitlokt uit bij luisteraars.
Emoties
“De emoties die muziek oproept is de belangrijkste reden dat mensen naar liedjes luisteren”, vervolgt Pennington. Maar voel je je verdrietig, dan is er nog geen slimme manier om snel muziek te vinden die troost biedt. Zoekmachines kunnen namelijk slecht omgaan met emoties. “Emoties zijn moeilijk om te definiëren”, aldus Pennington. “Maar dit onderzoek laat zien dat commerciële muziekdiensten er echt iets aan hebben en rekening kunnen houden met emoties voor aanbevelingen en automatisch gegenereerde afspeellijsten. Mogelijk levert dit onderzoek ook een bijdrage aan muziektherapie.”
Spotify-chip?
Het is natuurlijk makkelijk om reacties op muziekvideo’s te analyseren en zo het sentiment van een liedje te bepalen. Grote merken doen dit momenteel al op sociale media. Zo zijn er tools om te controleren of er veel positieve of negatieve berichten over bijvoorbeeld Ziggo worden verspreid op Twitter. Het sentiment zal negatiever zijn na een abonnementsverhoging en positiever wanneer Ziggo een zender toevoegt aan het basispakket. Een betere manier is om met sensoren te werken, al is dit wellicht voor veel mensen een stap te ver. Misschien plaatsen we in de toekomst wel een Spotify-chip onder onze huid, zodat Spotify ieder moment van de dag weet welk liedje er gedraaid moet worden. Voel jij je even down? ‘I Will Survive’ schalt door de speaker! Zou jij zo’n chip gebruiken? Laat het hieronder weten.